h

Innovatieve parkeersystemen

10 mei 2009

Innovatieve parkeersystemen

Ik had zin om enkele innovatieve parkeersystemen op een rijtje te zetten. Hier mijn top 3, zoals die op
www.goedeparkeersystemenvoorbinnensteden.nl te lezen zijn.

3. Grip op Parkeren
grijp
Dit systeem bestaat uit innovatieve grijparmen die onder het maaivlak worden ingebouwd. De flexibele arm -met een actieradius van 20 meter- registreert middels een sensor de aanwezigheid van een auto en plaatst deze vervolgens op een parkeerplek onder het maaiveld. Dit is feitelijk een grote 1-deks parkeergarage. Afhankelijk van het gewicht van de auto kan een bedrag worden berekend. Hierdoor is prijsdifferentiatie mogelijk en kan zelfs gezegd worden dat 's avonds parkeren twee keer zo duur is dan overdag. Hierdoor worden bewoners gestimuleerd om hun auto's alleen overdag te laten staan.

2. Big Parking is Watching You
bb
Mobiliteit is uit, en gezien de torenhoge problematiek van het parkeren, is het alleszins redelijk om van parkeerders te vragen dat zij een prijs betalen voor hun parkeergedrag. Om die reden wordt elke inwoner, en elke bezoeker (tijdelijk) voorzien van een armband met innovatieve GPRS module. Afhankelijk van de snelheid waarmee de persoon zich voortbeweegt wordt beprijzing toegepast. Is het stapvoets dan kan een nultarief worden gerekend, is het gemiddeld meer dan 10 kilometer per uur dan kan een eenheidstarief van 10 euro worden gehanteerd. De aanslag komt na afloop van het parkeren geheel onverwachts op uw mat terecht, dus daar heeft u geen omkijken naar! De armband desintegreert in het geval van de tijdelijke toeristen, de versie van de vergunningshouders zal van duurzaam plastic worden gemaakt en gedurende het jaar niet verwijderbaar.

1. Parkeren Op MAAT (POMAAT)
petrol
Het innovatieve karakter van dit systeem zit hier in het gebruik van molekulaire trillingen. De molekulen van de brandstof in de auto worden door een hoogfrequente zender in het midden van de stad in beweging gebracht ("in de maat"). Hierdoor ontstaat een faseverschil in de tijddimensie waardoor de auto "verdwijnt". Op dit moment zijn we nog bezig met het gladstrijken van de laatste zaken, zoals het terug laten komen van de auto en het explosieve karakter van de brandstof (waarschijnlijk door een brandstoflimiet van 3 liter te stellen zodat een eventuele explosie nooit al te groot kan zijn, en onschadelijk voor de omgeving).

Voor alle plannen geldt dat een vooronderzoek van 50000 euro nodig zal zijn om het verder in te vullen. De precieze kosten zullen dan ook pas met een nauwkeurigheid van +/-1000000 euro per jaar geschat kunnen worden. Maar dat is verder uitvoering, dus dat maakt voor de politieke besluitvorming niet uit. Na dit onderzoek kunnen we de uitvoering ook ter hand nemen, dus u weet zeker dat u een objectief advies krijgt!!

U bent hier