Nieuwe dienstregeling OV: ook in Hoorn minder haltes en lijnen

30 juli 2024

Nieuwe dienstregeling OV: ook in Hoorn minder haltes en lijnen

Foto: cris van

Op 21 juli jl. is de zomerdienstregeling van Connexxion ingegaan – een dienstregeling die overigens meteen ook NA de zomervakantie een verschraling betekent voor de reizigers.

In Hoorn zien we de meeste impact voor de wijk Risdam. Door het wegvallen van lijn 11 verliest Risdam een buslijn, waardoor een gemakkelijke verbinding met het station en dus verbindingen met andere dorpen en steden verdwijnt. De nieuwe route 133 zou dit moeten opvangen, maar daardoor missen reizigers juist de verbinding met de bewoners ten westen van de Huesmolen. Een snelle verbinding met het ziekenhuis vanuit Risdam verdwijnt hierdoor ook. Waar lijn 11 nog langs het ziekenhuis ging, slaat lijn 133 de stop bij het ziekenhuis gewoon over en rijdt via het Keern direct naar het station.

Bewoners rond de Dorpsstraat in Zwaag, ten noordwesten van de Huesmolen, van Ossenweide tot en met de Baljuw, hebben als alternatief lijn 136 vanaf het Keern – echter, deze rijdt slecht één keer per uur en er is geen stoep bij de halte, wat voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgt.

De andere optie is lijn 133 – dit betekent voor de meeste bewoners een wandeling van tien minuten, veel meer dan de 500 meter die Connexxion tot voor kort als ‘acceptabel’ hanteert.

De SP strijdt voor beter en completer OV, ook in Hoorn. Veranderingen die nu zijn doorgevoerd hoeven niet definitief te zijn. Als velen van ons meestrijden, kunnen we een vuist maken tegen de afbraak van ons OV. Slechte buslijnen, weinig bushaltes en magere dienstverlening is echt een politieke keuze.

Strijd mee – vul de enquête in! De petitie is hier te vinden en de enquête hier.