Verkiezingsdebat ‘Energie’ op weg naar de stembus op 15 maart

23 februari 2023

Verkiezingsdebat ‘Energie’ op weg naar de stembus op 15 maart

Foto: Margreet Keesman

Op 15 maart mogen we weer naar de stembus. Gaat u in ieder geval stemmen? Het is uw democratisch recht en de manier om veranderingen voor elkaar te krijgen. U mag de provinciale staten van Noord-Holland kiezen en daarmee indirect de leden van de 1e kamer. U mag ook uw stem uitbrengen voor de waterschapsverkiezingen.

Op weg naar de verkiezingen organiseerde de SP 22 februari een politiek cafe met als thema 'Energie'. Bas de Wit van de VVD en Jacob Kes van de SP, beiden zijn verkiesbaar voor de Provinciale Staten, kruisden over dit thema met elkaar de degens.

Het was een goed debat. De overeenkomsten zijn er. De aanpassing van het net is prioriteit nummer 1. De bezoekers lieten duidelijk van zich horen en waren kritisch naar beide heren. Maar de sfeer was goed.

Het grootste verschil tussen SP en VVD is dat de VVD de energiebedrijven aan de markt wil laten en de SP van mening is dat dit weer naar de overheid terug moet. Want zoals Jacob Kes verwoordde: "Wat van ons allemaal is en niet failliet mag gaan hoort niet in de markt."