Druk bezochte bijeenkomst ‘Energie en Armoede’ in Enkhuizen

16 december 2022

Druk bezochte bijeenkomst ‘Energie en Armoede’ in Enkhuizen

Foto: Baris Ermis

Zo’n veertig belangstellenden vonden afgelopen maandag 12 december de weg naar de Nieuwe Doelen in Enkhuizen. Daar vond een bijeenkomst plaats in het kader van de ‘Kosten omlaag-tour’ van
de SP door Nederland.

Speciale gast was Peter Kwint, SP-lid van de Tweede Kamer. Hij sprak over de problemen met de energierekening die vele huishoudens, ook in onze regio, ervaren. De problemen zijn met het komende ‘prijsplafond’ lang niet opgelost. Volgens Kwint is het onbegrijpelijk dat het kabinet, met goedkeuring van een meerderheid van de Kamer, straks € 23,5 miljard naar de energiebedrijven gaat brengen. Het lijkt waarschijnlijk dat dit bedrag nog veel groter zal worden.

De SP vindt, dat er met zo’n kapitaal-injectie best wat zeggenschap over de bedrijven naar de overheid mag. “Energievoorziening moet weer een publieke dienst worden – energie is namelijk van ons allemaal!”, aldus Peter Kwint.
Hij riep de aanwezigen, maar ook vooral de niet-aanwezigen, op om massaal de volkspetitie te tekenen die de SP onlangs gestart is. Met inmiddels meer dan 90.000 handtekeningen roepen we op om de energiebedrijven weer te nationaliseren.
De aanwezigen werd gevraagd om handtekeningenlijsten mee te nemen, met het verzoek deze in de omgeving te laten invullen. Elke ondersteuning is welkom. Iedereen ziet om zich heen dat steeds meer mensen in financiële moeilijkheden komen – dat moet stoppen.

Ingevulde lijsten kunnen worden ingeleverd op de volgende adressen:
Gerard Brandtweg 4 – Enkhuizen
Paktuinen 49 – Enkhuizen
Douwe Brouwerweg 9 – Enkhuizen
Snoekstraat 36 – Grootebroek
Bourgondiëweg 153 – Bovenkarspel

Nieuwe lijsten nodig? Mail even naar hoogervorst.wim@gmail.com
Wij zorgen ervoor dat u de lijsten binnen krijgt.