Stop de armoede

2 juli 2022

Stop de armoede

Foto: Margreet Keesman

De SP in Enkhuizen ging zaterdag 2 juli jl. de straat op om aandacht te vragen voor de groeiende problemen die worden veroorzaakt door de sterk stijgende prijzen van boodschappen, brandstof, energie en huur. Aan het winkelend publiek bij winkelcentrum Koperwiekplein deelden we flyers uit. Daarbij knoopten we ook gesprekken aan met de passanten.

De actie maakt onderdeel uit van het landelijk SP-actietraject ‘Kosten omlaag, inkomen omhoog’ – dat is nu, volgens ons, de enige manier om de groeiende armoede het hoofd te bieden. Door de alsmaar stijgende prijzen komen naar schatting richting het eind van het jaar 2 ½ miljoen huishoudens in de financiële problemen, en voor veel daarvan is de ellende al begonnen. De € 800 energietoeslag voor de minima is maar een druppel op een gloeiende plaat. Er zijn veel meer maatregelen nodig om de problemen aan te pakken. De SP kiest enerzijds voor maatregelen voor de korte termijn, anderzijds voor een aanpak voor de langere termijn.

De komende weken zal de werkgroep Enkhuizen vaker op straat te vinden zijn in het kader van deze grote actie. Ook in andere kernen in de afdeling gaat dat gebeuren.