1 mei 2022: Dag van de Arbeid

1 mei 2022

1 mei 2022: Dag van de Arbeid

Vandaag is het 1 mei. Vandaag vieren we de Internationale Dag van de Arbeid.

Voor het eerst deed men dat in 1891. Toen werd deze dag jaarlijks een dag om te strijden voor de rechten van de arbeiders. Dat de term ‘arbeider’ wat in onbruik is geraakt wil nog niet zeggen dat het niet meer zo noodzakelijk is om te blijven strijden voor de rechten van werkenden, maar ook voor de rechten van niet-werkenden. De Dag van de Arbeid is en blijft een dag voor solidariteit, voor gelijkheid en menswaardige werkomstandigheden.

Van oorsprong is de 1 mei-viering ontstaan om de strijd voor een 8-urige werkdag te herdenken. Daar is in de 19e eeuw door de arbeiders in fabrieken en door hun verenigingen (vakbonden) heel lang voor gestreden.

De SP, maar zeker niet alleen de SP, staat vandaag stil bij de strijd voor gelijke rechten. Wereldwijd. Daar waar ons economisch systeem scherpe randen kent, ook in de leefomstandigheden van mensen in ons eigen land, verdienen mensen een beter, gezonder en rechtvaardiger leven. Om te beginnen door de welvaart waar zoveel mensen keihard voor werken, maar die ook zoveel slachtoffers maakt, eerlijker te verdelen. Wij strijden daar ook op de overige 364 dagen van het jaar voor.

Doet u mee?