Erfgoed in Drechterland in register

20 mei 2021

Erfgoed in Drechterland in register

Foto: Wim Hoogervorst

De provincie Noord-Holland heeft aangekondigd twee industrieel-historische objecten te willen opnemen in het Provinciaal Erfgoedregister. Het gaat om twee bijzondere waterbouwkundige werken.

Allereerst ligt op de Zuiderdijk bij Venhuizen inwateringssluis De Spuiter. Bij de dijkverzwaring, enkele jaren geleden, ontdekte men dat deze inlaat bestond uit een lange smalle tunnel, geheel gemetseld met kleine gele bakstenen. Aan zowel de landzijde als de zeezijde zat een houten schuif.

De inlaat werd gebruikt om (zout) water te spuien in de Driebanpolder bij Venhuizen.

De waterinlaat is gebouwd in de periode 1659-1661 en werd officieel buiten gebruik gesteld in 1932. Toch werd de inlaat nog tot 2011 af en toe gebruikt.

Bij Schellinkhout staat, ook aan de Zuiderdijk, het gemaal van de polder Schellinkhout. Dit gemaal, met een karakteristiek gebouwtje, werd in 1900 gebouwd naast de poldermolen. Het nieuwe gemaal nam de taak van de molen al snel over. Inmiddels is het gemaal buiten werking, maar de machines staan nog ter plekke.

De SP is blij met de opname van beide waterwerken in het register, maar wil wel van de provincie weten welke rechten en plichten er aan plaatsing in het register vastzitten. Wat wordt er van de gemeente Drechterland verwacht? Wat mag de gemeente van het Rijk en de provincie verwachten als het gaat om onderhoud, toegankelijkheid en promotie van het erfgoed?

De SP is niet vertegenwoordigd in de raad van Drechterland – via ons statenlid Wim Hoogervorst zullen deze vragen aan het provinciebestuur gesteld gaan worden.