Blunder zet parkeerplan 'on hold'.

27 januari 2021

Blunder zet parkeerplan 'on hold'.

De SP heeft in de raadsvergadering in Enkhuizen van 26 januari jl. met grote ontsteltenis gekeken hoe het Parkeer- en Verkeersontwikkelplan door een meerderheid van de raad, maar vooral door wethouder Eric Struijlaart zelf, naar de prullenbak is verwezen. Een handreiking om het plan te kunnen uitvoeren – SP-raadslid Gelske Nauta diende met anderen een amendement in – werd niet begrepen of tactisch afgewezen.

Parkeren, in combinatie met de verkeersdruk in en rond het centrum van Enkhuizen, is al jaren een discussiepunt in de stad. Er zijn al vele onderzoeken gedaan op dit gebied. Ook kwam de SP in de vorige raadsperiode met een parkeerplan, dat toen door een raadsmeerderheid werd afgewezen. Zo opperden wij het opnemen van ‘ons’ parkeerterrein achter PipeLife – het “Flevolaan-parkeerterrein”, waardoor er veel meer ruimte kwam voor het lang-parkeren, en er dus ook op de Ossenmarkt veel parkeerplekken vrij kwamen voor toeristen en dagjesmensen.

Bij het opstellen van het raadsbreed akkoord spraken de partijen af om het college de opdracht te geven met een integraal plan te komen. “Niets is onbespreekbaar”, was het credo.
Ter vervulling van die opdracht kwam de wethouder met het Parkeer- en Verkeersontwikkelplan. Volgens hem is dit plan alleen uitvoerbaar als er betaald parkeren wordt ingevoerd. Wij betwijfelen dit. De SP is altijd tegen ‘betaald parkeren in de binnenstad’ geweest, maar wil zich gerust laten overtuigen van de noodzaak. Een goed onderzoek naar alle effecten van betaald parkeren is daarbij cruciaal, en dat vroegen we dan ook in ons amendement. Wethouder Struijlaart wilde hier absoluut niets van weten. Het direct invoeren van betaald parkeren was voor hem een voorwaarde om verder te werken aan onderdelen van het plan. Voor ons onacceptabel, want we hebben niet eens in kaart hoeveel de invoering van betaald parkeren gaat kosten, wat de effecten voor de middenstand zullen zijn en – niet onbelangrijk – wat het ons zal opleveren.

Voor een aantal partijen – D66, CU/SGP, VVD en PvdA – was het niet eens nodig om in kaart te hebben wat de invoering van betaald parkeren zou gaan kosten: zij stemden voor betaald parkeren.
En ook dat vinden wij onbegrijpelijk …