Niks met politiek? Dat dacht je maar!

4 januari 2021

Niks met politiek? Dat dacht je maar!

Foto: SP

Deze cartoon kwam ik tegen in een krant van de SP. “Ik heb niks met de politiek”. Als gemeenteraadslid stond ik vaak, samen met mijn collegaraadsleden en actieve leden op straat. Helaas is dat door Corona nu even niet mogelijk en dat ervaar ik als een groot gemis. Juist op straat spreek je de mensen en ja, daar horen we dit met regelmaat.

De  cartoon laat zien, dat de politiek een dagelijks onderdeel uitmaakt van uw leven of u dit wilt of niet. Toch begrijp ik wel dat velen niets met de politiek te maken willen hebben. De afgelopen tijd heeft er nogal wat gespeeld. Neem nu de kinderopvangtoeslagaffaire. Een overheid die onder tien jaar Rutte totaal uit het oog verloren is dat zij er is voor de burgers en niet andersom. Dat zij er niet alleen is om de 'groten' te pleasen, maar vooral om op de 'kleinen' te passen. De ouders, die zo gedupeerd zijn door het overhandshandelen in deze toeslagaffaire.

De mevrouw die bijstand ontvangt en een moeder heeft met een groot hart. Die haar dochter waarschijnlijk alle eindjes aan elkaar ziet knopen en die rond moet komen van een uitkering die met regelmaat te laag is om van te leven. Niet voor niets pleit de SP voor een forse verhoging van het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen. Mensen in de bijstand worden bovendien lastiggevallen met allerlei treitermaatregelen, zoals een nutteloze sollicitatieplicht voor 55-plussers of werken zonder loon (tegenprestatie). Door de kostendelersnorm, het afschaffen van de partnertoeslag en het verhogen van de AOW-leeftijd heeft een aanzienlijke groep helemaal geen recht meer op een uitkering.

Waarom zou je iets met politiek hebben, wanneer zovelen het gevoel hebben dat er over hen heen wordt gewalst? Dat je niet meer zichtbaar bent en dat de overheid of de gemeente een instantie wordt waar je liever niets mee te maken wilt hebben omdat het vaak tot meer ellende leidt dan dat dit de ondersteuning geeft waarvoor een overheid is bedoeld?

Tien jaar Rutte heeft geleid tot een grote afbraak van onze samenleving. De bankencrisis is grotendeels betaald door de gewone burger. En na elke crisis is inmiddels duidelijk geworden, neemt de tweedeling in de maatschappij toe. De rijken worden rijker en de armen worden armer. En dat zou ook weer kunnen gebeuren na de coronacrisis.

Niks met de politiek? Dat betekent waarschijnlijk ook dat u niet meer wilt gaan stemmen. Of dat u al lang niet meer gestemd heeft. Weet u wie er wel gaan stemmen? De mensen waarvoor 10 jaar Rutte wel goed heeft uitgepakt. Die veel voordeel hebben ontvangen, die minder belasting hoeven te betalen. Die er eigenlijk altijd een aantal procenten op vooruit gaan. Misschien in procenten net iets meer dan u. Maar bedenk dat dat 3 % van weinig een beetje is en 3% van veel is een hoop.

Ik ben ervan overtuigd als de niet-stemmers naar de stembus gaan in maart 2021 dat we dit beleid kunnen stopppen. Dat we weer een overheid zullen krijgen die er voor de burger is en niet voor het grote geld.

Die de markt uit de zorg sloopt, die de zorgverzekeraars met alle marktwerking, reclame en macht zal stoppen met de invoering van een Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico en grootverdieners. Die eerlijk belasting heft. Die stopt de burger, die het even niet zelf redt, te zien als fraudeur en lui, die opgejaagd moet worden. Die de huisjesmelkers aanpakt en de sociale woningbouw weer terugbrengt zoals deze oorspronkelijk bedoeld was. Namelijk betaalbare huisvesting voor de minima, maar ook voor de leerkracht, de verpleegkundige en de politieagent. Die het vakonderwijs en vakmanschap weer de waardering geeft die het verdient. Je telt niet alleen mee als je HBO of universitair geschoold bent.

Niks met politiek? Dan blijft het zoals het nu is. Nog 4 jaar Rutte is destraseus voor alsmaar groter wordend deel van de bevolking.

Laat de politiek er weer voor u zijn en laat uw stem horen. Alleen dan veranderen we deze politiek van het grote geld ten koste van de burger. U en ik.

Margreet Keesman