SP zo min mogelijk bezuinigingen voor onze burger

14 november 2020

SP zo min mogelijk bezuinigingen voor onze burger

De SP heeft ondersteund door het CDA, de lokale partijen HEA, EV!, Enkhuizen Lokaal, D66 en de CU/SGP een amendement op de programmabegroting van Enkhuizen ingediend.

Doel van het amendement was om bezuininingen ten laste van de minima terug te draaien voor een bedrag van bijna een half miljoen.

Veel van ons geld betalen we aan allerlei gemeenschappelijke regelingen. We hebben nog maar een over een klein deel van ons geld iets te zeggen. De taken die we van Rutte123 op ons bord hebben gekregen op het gebied van o.a. de jeugdzorg en WMO, participatiewet en passend onderwijs kosten ons handen vol geld. De tekorten zijn groot omdat Rutte123 ze bij ons heeft neergelegd met een grote bezuinigingstaakstelling.

De tekorten lopen daarom meer en meer op. We moesten 4 miljoen bezuiningen. Om de tekorten op te vangen maar ook om geld vrij te maken voor nieuw beleid. De burger betaalt. Veel voorstellen voor de bezuinigingen zouden onze burgers treffen die het al niet breed hebben. Daarvan hebben we bijna 500.000 euro geschrapt. Hiervoor hebben we een aantal nieuwe projecten doorgeschoven. Het extra geld voor nieuwe ideeën hebben we ook geschrapt.

Het college stelde voor om de OZB te verhogen met 3 x 10 % over de komende jaren. Dit gaat over een bedrag van om rond de 30 euro per jaar. Al meer dan 10 jaar is de OZB niet extra verhoogd. Dit hebben we teruggebracht naar 10% in het eerste jaar en 8 % in het tweede en derde jaar, met de mogelijkheid om dit bij de kadernota 2022 in juni 2021 nog naar beneden bij te stellen. Afhankelijk van de financiële situatie in de zomer van 2021.

Ter vergelijking: De huren zijn vanaf 2005 tot en met 2020 tussen de 1,1 en 6% gestegen. En dat is per maand en niet per jaar en gaat al gauw om € 20 tot € 30 per maand.

Door alle taken met grote bezuinigingen zijn de reserves van de meeste gemeenten geminimaliseerd. De kosten van en mindere opbrengsten door de coronacrisis worden door de overheid aan de gemeenten vergoedt. Maar helaas deze vergoeding is voor onze stad veel te weinig. Een toeristenstad als Enkhuizen heeft 1,2 miljoen verloren en de compensatie van het Rijk is veel minder. € 670.000 komt voor onze eigen rekening, omdat de overheid niet kijkt wat de situatie per gemeente is. Toeristensteden hebben veel meer verloren dan plattelandsgemeenten. Ook voor volgend jaar zal, totdat de coronapandemie onder controle is, verlies worden geleden.