h

Problemen met vrachtwagens op bedrijventerreinen

29 juli 2020

Problemen met vrachtwagens op bedrijventerreinen

Foto: onbekend

Vrachtwagenchauffeurs moeten zich houden aan de rijtijdenregeling. Dat betekent, terecht, dat zij na een bepaald aantal rij-uren een tijdje moeten rusten. Het zou mooi zijn als er voor deze rustmomenten speciale terreinen langs doorgaande routes zouden zijn, maar dat is helaas vaak niet het geval.

Op dit moment zoeken chauffeurs die noodgedwongen een aantal uren moeten rusten snel een plek op parkeerplaatsen langs de snelweg of op bedrijventerreinen. In verreweg de meeste gevallen zijn daar geen sanitaire voorzieningen, en is de veiligheid voor deze chauffeurs ver te zoeken. Ook voor omwonenden en medegebruikers geeft dit overlast of creëert het gevaarlijke verkeerssituaties. Zo zijn bewoners van Zwaagdijk-Oost al enige tijd actief om de situatie op bedrijventerrein WFO aan de orde te stellen. Maar ook op bedrijventerreinen in Hoorn en Enkhuizen zoeken chauffeurs hun heil voor een rustmoment.

Reden voor SP-statenlid Wim Hoogervorst om de provincie Noord-Holland te vragen welke rol zij voor zichzelf ziet bij het zoeken naar oplossingen voor deze problematiek. “Vrachtvervoer is belangrijk voor onze economie, en chauffeurs verdienen een veilige rustplek met op z’n minst een goed toilet. Nu kunnen zij vaak niet anders dan hun behoefte doen in de bosjes”, aldus Hoogervorst. “Dit geeft overlast voor anderen, en dat zou toch niet nodig moeten zijn. Het is ondoenlijk om gemeenten alleen voor dit probleem te laten opdraaien. Het is ook een zaak van het Rijk en de werkgevers. Wellicht kan de provincie hier iets in betekenen”.

Hoogervorst wil benadrukken dat er samen naar oplossingen moet worden gezocht, vooral om de positie van de chauffeurs te verbeteren. “Oud-gedeputeerde Elisabeth Post – groot fan van het wegverkeer – kan in haar nieuwe functie als voorzitter van Transport en Logistiek Nederland hier vast over meedenken. De werkgevers hebben namelijk een verantwoordelijkheid als het gaat om de arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs”.

De schriftelijke vragen zijn ingediend bij Gedeputeerde Staten – Hoogervorst verwacht half september de antwoorden.

Reactie toevoegen

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier