Schriftelijke vragen SP-CDA over voortgang Flosbeugel

16 mei 2020

Schriftelijke vragen SP-CDA over voortgang Flosbeugel

Foto: Margreet Keesman

De jongerenafdeling van de SP en het CDA hebben via diverse initiatieven de aandacht gevraagd voor jongerenhuisvesting. Hieruit is een initiatief tot het plaatsen van Tiny Houses ontstaan. In een raadsbrief van maart 2019 leek dit op korte termijn te gaan lukken. Helaas is dit niet het geval. Beide fracties hebben navraag gedaan bij wethouder Struijlaart met betrekking tot de stand van zaken. Hierbij werd door ons de suggestie gedaan om de locatie waar nu de noodschool van de Flosbeugel staat, aan te wijzen als locatie voor het plaatsen van acht Tiny Houses. Dit zou ons inziens op minder bezwaren stuiten. De wethouder gaf aan dat dit te lang zou gaan duren.

Dit brengt ons tot de volgende vragen.

Op 14 oktober 2017 is basisschool de Flosbeugel door brand verwoest. Enige weken later is de school gehuisvest in noodlokalen. Zoals door het college is aangegeven voorziet de verzekering in de kosten voor deze tijdelijke huisvesting gedurende twee jaren.

Vraag 1

Tot welke datum exact vergoedt de verzekering de kosten voor deze noodhuisvesting?

Vraag 2

Wat zijn de kosten per maand voor deze noodhuisvesting?

In het raadsvoorstel van 25 juni 2019 is aangegeven dat er een planning is opgesteld die uitgaat van de oplevering van de nieuwbouw in oktober 2020.

Zoals op de foto te zien is, is er nog geen enkele bouwactiviteit waarneembaar.

In het raadsvoorstel van 25 juni 2019 is tevens te lezen dat stichting Present bouwheer is en zij regelmatig financiële verantwoording af moeten leggen aan de gemeente. De laatste raadsbrief die over de herbouw van de Flosbeugel is verschenen dateert van 17 september 2019.

Het lijkt ons, gezien het feit dat er geen enkele bouwactiviteit te bespeuren valt, onwaarschijnlijk dat de oplevering van de nieuwbouw nog in oktober 2020 gaat lukken.

Vraag 3

Is dit een terechte constatering? Zo ja, wanneer verwacht u dat de oplevering wel zal gaan plaatsvinden?

Vraag 4

Wat of wie veroorzaakt dan deze vertraging?

Vraag 5

Wie is hiervoor verantwoordelijk?

Vraag 6

Wat zullen de meerkosten zijn?

Vraag 7

Zijn de noodlokalen van dusdanige kwaliteit dat zij de termijn tot oplevering van de nieuwbouw kunnen overbruggen?

Vraag 8

Zijn er plannen voor de locatie waar zich nu de noodlokalen van de Flosbeugel bevinden, nadat deze zijn verwijderd?

Wij zien uw beantwoording bij voorkeur binnen 4 weken tegemoet.

Margreet Keesman

SP