6 april 2020: Commissie BOFS Gevolgen – coronacrisis - Motie vreemd

7 april 2020

6 april 2020: Commissie BOFS Gevolgen – coronacrisis - Motie vreemd

De fractie van de SP wil graag met het college en elkaar in gesprek over de brede gevolgen van de coronacrisis.

Bijvoorbeeld over de situatie rondom dak- en thuislozen, de situatie rondom de psychisch kwetsbaren, hoe het staat met de ondersteuning van mkb en ZZP en de regiefunctie van de gemeente in deze.

Omdat er geen corona punt op de agenda stond moest dit in de vorm van mondelinge vragen.

Dak- en thuislozen:

De SP maakt zich zorgen om deze groep mensen. Zij verdienen ook dat we hen de juiste aandacht en bescherming bieden. Voor de volksgezondheid in het algemeen en voor hun eigen gezondheid in het bijzonder. Dak- en thuislozen zijn vaak thuisloos maar niet altijd dakloos. Een paar nachten bij de een op de bank en dan weer bij de ander. Alles is anders door de coronacrisis en zo ook dit.

Reden waarom staatssecretaris Blokhuis op 27 maart een richtlijn opvang dak- en thuisloze mensen heeft afgegeven. De nachtopvang moet open zijn voor rechthebbenden maar vanuit humanitaire overwegingen ook voor niet rechthebbenden. De verplichte 1,5 meter geldt voor iedereen dus ook voor hen. Dit doet iets met de beschikbare capaciteit. Hoe lossen we dit op? Heeft het college hier zicht op? Het is van belang om deze groep mensen in de gaten te houden om besmettingen in een vroeg stadium te ontdekken. Is het een idee om een leegstaande gymzaal hiervoor in te richten? Wat is nodig, wat is er beschikbaar en wat moeten we aanvullen?

Minister de Jonge benoemde deze week in het kamerdebat benoemen dat alle gemeenten actief bezig zijn voor de dak en thuislozen. Wat doet de gemeente Enkhuizen?

Jammer genoeg was het antwoord van de wethouder dat hij van Hoorn heeft vernomen dat er genoeg capaciteit beschikbaar is. Dat gaat om de rechthebbenden. Maar hoe vinden we hen die nu nergens meer terecht kunnen?

Aan verdere vragen kwamen we niet toe omdat de voorzitter voorstelde om hier toch een extra punt van te maken die we toevoegen aan de raadsagenda.

Om te voorkomen dat er mensen tussen wal en schip vallen willen we dat de gemeente meer de regie gaat voeren. Daarom dienen we in de raad de bijgevoegde motie vreemd in met als titel “Zorg voor onze inwoners tijdens de Corona-crisis”.