h

inspraakmoment PARKEREN IN ENKHUIZEN

23 februari 2020

inspraakmoment PARKEREN IN ENKHUIZEN

Donderdag 30 januari 2020 locatie:  Nieuwe Doelen – Enkhuizen Notities gemaakt tijdens de inloopbijeenkomst georganiseerd door SP-fractie in Enkhuizen.

Deze inloopbijeenkomst is georganiseerd als reactie op de besloten avond van de gemeente, die vrijwel tegelijkertijd plaats vond op dezelfde locatie. Volgens de SP voldoet deze gemeente-avond niet aan de uitgangspunten van ‘burgerparticipatie’ zoals beschreven in het raadsbreed programma.

We constateren met elkaar, dat er echt iets moet gebeuren rond het parkeren in de binnenstad. De stad loopt vol, en er zijn plekken waar de situatie echt uit de hand loopt of gaat lopen. Er wordt al veel te lang gedacht, plannen gemaakt en gepraat. Nu moeten we spijkers met koppen slaan.

We zien de volgende problemen:           

-          te weinig blauwe zones;

-          ‘misbruik’ van de blauwe zones;

-          binnenstad is niet gebouwd voor zoveel autoverkeer, voor zoveel                  vrachtverkeer;

-          heel veel ‘laden-en-lossen’;

-          heel veel witte bestelbusjes, voor het afleveren van pakjes e.d.;

-          men parkeert bij drukte gewoon op de trottoirs;

-          bij veel woningen horen tegenwoordig wel twee of drie auto’s;

-          bij bouwen in de binnenstad: te weinig plek voor parkeren;

-          de dagen met volle parkeerterreinen worden steeds talrijker.

We vinden het belangrijk dat bewoners gewoon hun auto kunnen parkeren bij hun huis; anders wordt het bij ‘een tweede’ of ‘een derde’ vergunning op één adres.

Toeristen die de stad willen bezoeken, of andere bezoekers aan de stad, hoeven niet persé IN de binnenstad te parkeren. Parkeren aan de rand van de stad zou dan afdoende moeten zijn.

Verkeersplan 1995 zou toch weer eens uit de kast moeten worden gehaald.

Er zou niet meer in de binnenste binnenstad moeten worden gebouwd, althans: geen woningen. Dit verhoogt de parkeerdruk. Parkeerfonds werkt moeizaam, omdat het steeds lastiger lijkt te worden om plekken te vinden om nieuwe parkeerplaatsen aan te leggen.

We hebben het met elkaar uitgebreid over een eventuele parkeergarage.

Mogelijke plekken zijn de Ossenmarkt, het schootsveld, achter de Hema (bij huidige parkeerterrein), onder de Wilhelminahaven, onder schootsveld of water bij Koepoort, Syngentaterrein …  Dit moet dan uiteraard wel ‘betaald parkeren’ worden.

Er zit een vreemde constructie bij de parkeergarage Denenburg – hierboven zijn sociale huurwoningen. Het is logisch dat de bewoners liever een ‘gewone vergunning’ betalen dan een plek huren in de garage (is veel te duur). Gevolg: deze parkeergarage is nu bijna leeg.

Verkeerscirculatieplan: Westerstraat is scheidslijn – is oud plan, maar verdient nadere studie.

Bedrijfs- en werkbusjes: moeten zoveel mogelijk buiten de binnenstad worden geparkeerd als de eigenaar in de binnenstad woont. Hier moet dan wel parkeergelegenheid voor komen. Deze plekken moeten ‘beschut’ zijn en op acceptabele loopafstand.

Is ‘betaald parkeren’ schadelijk voor de middenstand? Ja, vast wel, maar het internet-winkelen is eigenlijk veel schadelijker …

Parkeren in het schootsveld acceptabel? Ja en nee.

Het is mogelijk om parkeerterreinen goed af te schermen met ‘groen’, zodat er niet direct zicht op ‘blik’ is. Zoek naar meerdere en kleinere plekken …

Een oplossing ligt nog steeds bij de Flevolaan. Raadsbesluit moet worden uitgevoerd, maar je kunt best met Pipelife in overleg over een goede regeling.

Als je als toerist bij de Flevolaan moet parkeren: dan is het onaantrekkelijk om helemaal de Bosmankade af te moeten lopen richting de binnenstad.

In het oorspronkelijke SP-parkeerplan is dat ook niet de bedoeling, want het Flevoterrein is voor forenzen, gekoppeld aan een loopbrug naar het perron van het station.

Lang-parkeerders: op parkeerterrein Krabbersplaat.

Toeristen en dagjesmensen: Ossenmarkt – bezoekers ZZM worden bij Tussen Twee Havens door bootje opgepikt.

Er is veel gedoe met grote vrachtwagens, die al dan niet per ongeluk de binnenstad in rijden. Deze zouden toch moeten worden geweerd, en dan zou er een oplossing moeten worden gezocht in overlaad-plekken waar goederen in kleinere wagens worden overgezet.

Denk aan de woonzorgcomplexen: hier moet altijd kunnen worden geparkeerd.

Stop met al die rapporten!

In de binnenstad wonen veel oudere bewoners – laten we ervoor zorgen dat zij die slecht ter been zijn gemakkelijk hun auto moeten kunnen bereiken en kunnen parkeren.

Pakjes bezorgen in de (binnen)stad? Creëer een verzamelplek, zet daar lockers waar je met een code zelf je pakje kunt gaan ophalen wanneer het jou uitkomt.

Ook kun je wellicht via Sociocom een distributienetwerk opzetten?

Is het mogelijk om de buurtbus op zaterdag vaker te laten rijden tussen nieuwsbouw en binnenstad?

Er moet een snelle, veilige fietsroute komen door de binnenstad tussen nieuwbouw en station.

Oplaadplekken elektrische auto’s: waar, en hoe te combineren met parkeerplekken?

 

Wim Hoogervorst

1 februari 2020

Reactie toevoegen

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier