Stichting Leergeld wint 100% Sociaalprijs

31 december 2019

Stichting Leergeld wint 100% Sociaalprijs

Foto: Peter Dirks

Op het oudejaarscafé van de SP Westfriesland-Oost heeft Martin van der Raad, voorzitter van Stichting Leergeld Westfriesland uit de handen van Joop Knukkel, voorzitter van de jury de 100% Sociaalprijs ontvangen.

Stichting Leergeld was één van de drie genomineerden. De andere genomineerde vrijwilligersorganisaties waren De Zonnebloem Westfriesland en Stichting Vrienden van de tuin Bosmanstaete uit Venhuizen.

Stichting Vrienden van de tuin Bosmanstaete heeft een prachtige tuin ontwikkeld en zelf uitgevoerd met vele vrijwilligers. De tuin, de vijver, de volière en de kinderboerderij kregen de naam 'De Verbinding". Verbinding tot stand brengen tussen mens en dier en tussen jong en oud. Een praatje, een rustpunt, een ontmoetingsplek. Het kan allemaal. Een geweldig initiatief wat binnen drie jaar tot stand is gebracht. De nominatie is de waardering voor al het werk wat de vrijwilligers hebben verricht om dit van de grond te krijgen.

De Zonnebloem, wijd en zijn bekend. En daarom ook zo bijzonder. Even naar het winkelcentrum, uitwaaien op het strand, samen naar het tuincentrum of thuis een goed gesprek hebben onder het geno van een kopje koffie. Voor veel van ons is dit vanzelfsprekend. Voor sommigen niet zo eenvoudig door het gebrek aan mensen om hen heen. De vrijwilligers van de Zonnebloem staan voor deze mensen, al zovele jaren klaar. Prijzenswaardig. En daarom zijn zij in 2019 genomineerd voor de 100% Sociaalprijs.

De winnaar is dus geworden: Stichting Leergeld. Joop Knukkel gaf aan dat ook dit jaar de keuze bijzonder moeilijk was. Alle genomineerden doen onmisbaar werk. Maar het feit dat Stichting Leergeld het al vroeg in het leven van een kind mogelijk maakt om zoveel mogelijk mee te doen, heeft de jury doen besluiten hen als winnaar uit te roepen.

Alle genomineerden van harte gefeliciteerd en ga vooral door met het goede werk wat jullie doen.

Want vrijwilligerswerk is onmisbaar werk.