Scheidend raadslid Wim Stolk krijgt de 'Zilveren Tomaat'

31 december 2019

Scheidend raadslid Wim Stolk krijgt de 'Zilveren Tomaat'

Foto: Peter Dirks

Op het eindejaarscafé van de SP, na het uitreiken van de 100% Sociaalprijs, riep onze afdelingsvoorzitter Wim Hoogervorst, ons scheidend raadslid Wim Stolk naar voren om hem in het zonnetje te zetten. Hierna gaf Wim het woord aan de fractievoorzitter Margreet Keesman.

Begin november belde Wim me op of hij even langs kon komen. Dit was het moment waarvan je weet dat het gaat komen maar je hoopt dat het (nog) niet komt. Hij kondigde namelijk zijn afscheid als raadslid aan.

Zijn gezondheid dwingt hem tot het nemen van dit besluit en het kostte Wim zichtbaar veel moeite om tot dit besluit te komen.

En ook ik vond dit besluit lastig om te horen. Wim is namelijk politiek zeer ervaren, mijn mentor en steun.

Wim deed heel veel achter de schermen waar veel tijd in ging zitten. Zo was hij commissievoorzitter van de commissie BOFS, plaatsvervangend voorzitter van de raad, lid van de agendacommissie, voorzitter van de werkgeverscommissie, lid van de vertrouwenscommissie. Wim was fractievoorzitter toen Christian Bokhove naar Engeland verhuisde.

Het gedachtengoed van de SP is Wim zeer vertrouwd. Agendapunten kon ik zo aan hem overdoen en dan wist ik als fractievoorzitter: bij de behandeling verwoordt Wim het SP-standpunt. Geen twijfel over mogelijk.

Wim is ook trouw en loyaal. Hij was geen voorstander van het raadsbreed akkoord. "Nieuwe wijn in oude zakken, zo deden we het voor het dualisme ook en dat gaan we nu weer doen." Maar Wim wist ook dat je als grootste partij in Enkhuizen met 4 zetels in de raad en een grote verdeeldheid niet aan de kant kon gaan staan. Loyaal als hij was deed hij mee, met een altijd kritische blik. Gerespecteerd en gewaardeerd.

Maar daarnaast heeft Wim zo goed als alle functies binnen de SP bekleed. Lid van het partijbestuur, regiovertegenwoordiger, afdelingsvoorzitter, scholingsmedewerker, fractievoorzitter en raadslid en nestor van de raad. Als nestor hield hij altijd scherpe, humoristische maar opbouwende eindejaar speeches op de laatste raadsvergadering van het jaar.

Voor iemand die zo in hart en nieren altijd het goede voor ogen heeft, zo hard heeft gewerkt zodat iedereen in onze maatschappij mee kan komen, past het dat hem de Zilveren Tomaat werd opgespeld, als eerste in de afdeling Westfriesland-Oost. Want Wim is een SP-er in hart en nieren.

We zullen je missen Wim, ook al blijf je betrokken bij de SP en heb je aangegeven dat je altijd klaar zal staan met je raad en daad.

Geniet van Ineke, je kinderen en kleinkinderen en geniet van je grote hobby schilderen.

Margreet