Raad 26 november Afval : Het gemeentelijk grondstoppenplan

2 december 2019

Raad 26 november Afval : Het gemeentelijk grondstoppenplan

Voor de eerste keer in 15 jaar stelt de gemeenteraad haar eigen Grondstoffenplan vast.  Regelden we het ophalen van het huisvuil eerst gezamenlijk met de 7 Westfriese gemeenten, is er nu voor gekozen dat elke gemeente hiervoor haar eigen plan maakt : het gemeentelijk grondstoffenplan oftewel het GGP. U vindt hier het raadsvoorstel.

De Raad moet nu dus keuzes maken. Het laten ophalen van restafval, maar vooral het laten verwerken hiervan wordt elke keer duurder. De overheid wil het restafval terugbrengen naar 100 kilo per huishouden en het de belasting aan de gemeenten hiervoor verdrievoudigd. Deze keuzes lagen voor in de raad. Het raadsvoorstel richtte zich uitsluiten op bronscheiding, u als burger zit met 3 bakken in de tuin en moet zelf beslissen wat en welke bak moet. De optie van nascheiding, waarbij u als burger alleen papier, glas, GFT (groente, fruit, tuinafval) en restafval scheidt was niet meegenomen.

Wat wordt het bronscheiding, nascheiding? De keuzenotitie sprak dus alleen over bronscheiding maar de SP wil kiezen kunnen tussen bronscheiding èn nascheiding.  Dus heeft de SP een amendement gemaakt en ingediend  voor een keuze tussen de twee varianten. Ook andere fracties hadden een amendement ingediend. Na schorsing hebben we het amendement van de SP licht aangepast en dat is aangenomen. U vindt deze in de bijlage. We zien graag uitgewerkt welke voor- en nadelen de twee varianten hebben. Hierin zit ook de motie verwerkt die de SP heeft gemaakt om de overlast van veel restafval voor huishoudens met luierkinderen te verminderen. De ene burger is voorstander van bronscheiding, de andere wil gewoon een grijze en een groene bak en vinden dat genoeg. We zijn benieuwd waar uw voorkeur naar uitgaat. Laat even weten via onze website.