‘Helpende Handen’ wint 100%-sociaal-prijs 2018

28 december 2018

‘Helpende Handen’ wint 100%-sociaal-prijs 2018

Foto: Margreet Keesman

Vrijwilligers van deze organisatie ontvingen tijdens de Oudejaarsborrel van de SP-afdeling Westfriesland-Oost deze blijk van waardering uit handen van juryvoorzitter Joop Knukkel.

De afdeling stelde in 2016 de 100%-sociaal-prijs in om vrijwilligers of vrijwilligersorganisaties in het zonnetje te zetten die hun werkzaamheden uitvoeren binnen Westfriesland-Oost. Nadat in 2016 en 2017 respectievelijk Jeugdbelangen Enkhuizen en Paul Wolfs (grote initiator van het gehandicaptenvoetbal in de regio) de prijs ontvingen, viel dit jaar de Stichting Helpende Handen in de prijzen. Deze stichting kan steunen op ruim honderd vrijwilligers, die allerlei diensten uitvoeren om anderen die deze diensten niet zelf kunnen doen te ondersteunen. Geheel belangeloos, en daarmee zijn zij een onmisbare schakel in onze plaatselijke samenleving. In ruim 31 jaar hebben de vele vrijwilligers duizenden anderen geholpen.

Joop Knukkel sprak in zijn toespraak de vrijwilligers alle lof toe, ook van de twee andere genomineerden: de vrijwilligers van de Belmobiel en de vrijwilligers van de Baanbreker. Eigenlijk wilde hij alle genomineerden de prijs geven, echter er kon er maar één de winnaar zijn.

Omdat de overheid steeds meer vraagt van ‘de samenleving zelf’ is de roep om vrijwilligers bij veel organisaties groot, en wordt ook steeds groter. Ook de door ons genomineerde organisaties zijn op zoek naar nieuwe vrijwilligers, om de taken die zij op zich hebben genomen ook in de toekomst goed te kunnen blijven uitvoeren.