PvdA huilt krokodillentranen om verdwenen buslijn 138 in Enkhuizen

28 februari 2018

PvdA huilt krokodillentranen om verdwenen buslijn 138 in Enkhuizen

Foto: Wim Hoogervorst

Wat schetst onze verbazing in het verkiezingsprogramma van de PvdA voor de raadsverkiezingen in Enkhuizen: onze sociaal-democratische vrienden willen buslijn 138 in Enkhuizen terug. Op zich een goed streven, maar bij dit statement (dat zelfs vandaag de Enkhuizer Courant haalde) vallen wel wat kanttekeningen te plaatsen.

In 2014 voerde onze SP, samen met o.a. PWF in Medemblik, maar ook met allerlei maatschappelijke organisaties, actie voor behoud van buslijn 138. Er werden bijna 3500 steunbetuigingen opgehaald, en Margreet Keesman bood deze namens alle actievoerders aan in Haarlem, tijdens een commissievergadering van Provinciale Staten.

Helaas, al het protest haalde weinig uit. De provincie schrapte, met steun van de PvdA-statenleden (!), buslijn 138 en startte een buurtbus. Sinds begin 2015 rijdt nu buurtbuslijn 438, met grote inzet van een flinke ploeg vrijwilligers. Van het begin af was en is er met grote regelmaat capaciteitsgebrek. Buurtbusvereniging WASE doet er alles aan om alle reizigers goed, correct en snel richting hun bestemming te vervoeren. Alle lof daarvoor.

De PvdA in de provincie, die het openbaar vervoer in de provincie ‘regelt’ en faciliteert, steunt consequent het beleid van VVD-gedeputeerde Elisabeth Post. Zij en haar coalitie willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en kiezen telkens voor het afknijpen van het OV-budget. Als zoethoudertje kreeg de PvdA laatst wat kruimeltjes toegeworpen: in de omgeving van Schagen mag een aanvankelijk geschrapte lijndienst twee keer per dag blijven rijden.

Het terugbrengen van een reguliere buslijn – ook de SP pleit hier sterk voor, ook en vooral op de plek waar deze discussie thuishoort: in Provinciale Staten. De PvdA in Enkhuizen zou meer druk moeten uitoefenen op haar statenleden, want die spelen een cruciale rol in deze kwestie. Die PvdA-volksvertegenwoordigers lopen aan de VVD-leiband mee in het verder afbreken van goed OV.

Bij het inspreken van Margreet Keesman eind 2014 in de statencommissie mobiliteit (waar de toekomst van het OV wordt besproken) antwoordde PvdA-statenlid Versteeg doodleuk: “Maar weet u niet hoe fijn het is voor al die oudere mensen die nu als vrijwilliger niet achter de geraniums hoeven te zitten maar achter het stuur van een buurtbus”. Je zou van de PvdA toch echt strijd voor behoud van ARBEID verwachten …

Wij kunnen als plaatselijke afdeling van een partij een buslijn niet terugbrengen, helaas. De SP nodigt onze collega-partijen uit om ook de komende jaren volop druk uit te oefenen op de provincie om het OV in onze stad en onze regio te verbeteren. Wij zullen ons daar volop voor blijven inzetten, zoals u van ons gewend bent!

Wim Hoogervorst

Statenlid SP Noord Holland