Waarom de SP niet in heeft ingestemd met het SED ontwikkelplan (OOP)

15 december 2017

Waarom de SP niet in heeft ingestemd met het SED ontwikkelplan (OOP)

We konden met het raadsvoorstel over het SED ontwikkelplan zoals het nu voorligt niet instemmen. De grote verontwaardiging die de raadsleden van de SED gemeenten lieten zien in januari over een extra gevraagde bijdrage van 1,7 miljoen is als sneeuw voor de zon verdwenen nu er ruim 13 miljoen! wordt gevraagd. Er is ons gevraagd om budget over te dragen aan de gemeenschappelijke regeling SED (het ambtenarenapparaat van Stedebroec, Enkhuizen, Drechterland).

We hebben in de afgelopen commissie en in de raad duidelijk gemaakt waar het bij de fractie van de SP wringt en waarom we niet zullen instemmen.

Samenvattend gaat het om de volgende 2 punten

1. Het onderzoek wat Deloitte heeft gehouden is wat ons betreft niet compleet geweest omdat de opdracht onvolledig was en hierbij de opmerkingen van de Klankbordgroep + niet zijn meegenomen. Er zit iets niet goed in de manier van management van de organisatie. In ons amendement, wat in de raadsvergadering van november is weggestemd (zie hieronder) had de fractie van de SP aangegeven dat hiernaar moet worden gekeken. Fouten uit het verleden bieden namelijk maar weinig garantie voor de toekomst indien deze niet worden her- en erkend. Bij andere fracties zien we dit ook terug, want anders hadden de fracties van de  VVD/D66 hun motie niet ingediend.
  2. Wat betekent dit voor de financiële positie van Enkhuizen. We hebben hierover vragen gesteld aan de deskundigen en hun antwoord is dat er is weinig tot geen ruimte over zal zijn voor nieuw beleid. Wat betekent dit dan voor de financiële positie van Enkhuizen? Voor de reservepositie in relatie tot weerstandsvermogen en extra taken die naar ons over zijn gekomen. Voor alle extra taken die gemeenten krijgen voortkomend uit het regeerakkoord. Voor de plannen die ingezet zijn maar nog niet zijn uitgevoerd. En gaat de provincie als onze toezichthouder iets vinden van deze manier van financieren?

Wij kunnen als SP fractie niet overzien wat de consequenties zijn voor Enkhuizen indien we instemmen met punt 5. En kunnen daar dan ook niet mee instemmen. En ook daarvoor hadden we 2 argumenten:

1. We willen een vinger aan de pols houden of er gebeurt wat er moet gebeuren en bij kunnen sturen ook financieel om te voorkomen dat we hier over 4 jaar dezelfde discussie voeren want het is natuurlijk in de afgelopen jaren wel ergens gruwelijk misgegaan.

2. We kunnen nu niet overzien wat het voor Enkhuizen en haar inwoners betekent als we nu al zoveel budget overdragen en willen ook daar kunnen bijsturen.

Onze voorkeur gaat uit naar het toekennen van het budget voor 1 jaar en een nader onderzoek naar de organisatie van de managementstructuur. Er is een nieuw zwaargewicht binnengehaald die veel verstand heeft van organisatie management te vervanging van een van de leden van de directie. Een organisatie manager houdt zich bezig met de structuur en organisatie van mensen in een organisatie. Waarom halen wij een zwaargewicht binnen als dit OOP er ligt zoals het er ligt? Het lijkt onze fractie wenselijk dat de nieuwe directeur waar nu al zoveel vertrouwen in is, de ruimte krijgt om zijn ervaring en inzichten zo in te zetten dat hij nog kan bijsturen indien hij dit nodig acht.

Bovendien komt halverwege de volgende raadsperiode nog de onderhandeling over de verdeelsleutel die geldt tot en met 2020 omdat daarna de opstart- en frictiekosten zijn terugverdiend. Waarna kan worden bezien of de % gewijzigd gaan worden of dat we overgaan op een ander systeem van kostenverdeling.

Dus wat ons betreft had dit ijkpunt ingelast moeten worden. De organisatie kan dan starten met wat nodig is, de nieuwe directeur kan hierover zijn licht laten schijnen, voor de raad van Enkhuizen is het duidelijker hoe onze financiën eruit gaan zien na uitwerking van het nieuwe regeerakkoord en we kunnen de kostenverdeling opnieuw bezien. Lijkt ons een zeer verstandig besluit om op deze manier met dit plan om te gaan.

Een amendement van CU/SGP om tot een compromis te komen door budget toe te kennen voor 2 jaar haalde het niet. Er kon zelfs niet over overlegd worden. Het overleg hierover vond plaats achter gesloten deuren met de voorstemmers inclusief de portefeuillehouder op het kantoor van de portefeuillehouder. De heer van Reijswoud  van de VVD gaf enige weken geleden aan dat hij niet meer zou meewerken aan steun vragen of geven aan amendementen of moties voordat deze in de raadsvergadering worden behandeld. Dat geldt blijkbaar niet voor zijn eigen voorstellen en kunnen we niet anders betitelen dan opportunistisch geklets voor de bühne.

Veel taken komen over naar de gemeenten als je het regeerakkoord leest. Het antwoord op de vraag die wij hierover stelden aan portefeuillehouder Struijlaart klopt niet. Hij stelde dat dit is verwerkt in het plan. Het plan dateert van rond dezelfde tijd als het regeerakkoord werd gepresenteerd. Een onjuist, treurig en zeer onbevredigend antwoord wat ons betreft.

Het voorstel is tot onze spijt aangenomen met de kleinst mogelijke meerderheid. Wij houden ons hart vast. Voor stemden VVD, D66, PvdA, NE, LQ, Lijst vd Pijll. Tegen stemden de SP, CDA, CU/SGP, HEA.

Reacties

Wat mij werkelijk en oprecht verbaasde is dat geen enkele partij, inclusief de SP, zich druk heeft gemaakt over de ongelijke behandeling van Enkhuizen t.o.v van de overige SED gemeenten. Wat resulteerde in een 30% hogere bijdrage van de inwoners van Enkhuizen t.o.v de inwoners van StedeBroec.

Een per inwoner gelijke bijdrage aan de herstructurering van de SED had Enkhuizen zeker 8 ton bespaart. Het feit dat zelfs de tegenstemmers hebben nagelaten om dat argument naar voren te brengen doet vermoeden dat persoonlijk prestige (ook bij de SP) zwaarder weegt dan het belang van Enkhuizen.

Beste heer Segerius.

In het verleden zijn over de verdeling van de bijdragen van de verschillende gemeenten afspraken gemaakt tot en met 2020. De voltallige gemeenteraden hebben hiermee ingestemd. Afgesproken is om dit in 2020 te herzien. Een betrouwbare overheid die zich houdt aan de afspraken zoals die in het verleden zijn gemaakt hoort daar ook bij. Hadden we dit anders gewild dan hadden de raden daar in het verleden andere afspraken over moeten maken. Daarom pleitte de SP ook voor het niet volledig toekennen van het gevraagde budget. Omdat we onvoldoende vertrouwen hebben in deze aanpak, we zeer benieuwd zijn naar de visie van de nieuwe directeur, we vrij willen kunnen beslissen over de nieuwe verdeelsystamatiek en we meer inzage willen of we dit als gemeente kunnen betalen, wat hiervan de consequenties zijn voor een aantal dossiers waar ook beloftes op zijn gedaan in het verleden. De toezegging "Het komt wel goed met het geld" was voor ons niet voldoende en wij zijn zeer verbaasd dat er slechts een klein aantal partijen (PDL, CDA Enkhuizen, CU/SGP en SP) hier kritisch over zijn.

Margreet Keesman

Uw pleidooi voor het niet toekennen van het volledige budget onderschrijft ik volledig, maar dat staat los van de vraag welke afspraken er waren gemaakt over de verdeling van de kosten voor nieuw personeel.

Voor zover ik kan nagaan was alleen rekening gehouden met de afvloeiing van personeel en zou de daaruit voortvloeiend besparing via een bepaalde verdeelsleutel worden uitgekeerd.

Maar zover ik weet hebben die besparingen nooit plaatsgevonden en is er vanaf het begin behoefte geweest aan nieuw personeel waarvan de lasten naar mijn menig gedragen dienen te worden naar evenredigheid.

Een overheid wordt wat mij betreft per se onbetrouwbaar als rekening houdt met gewijzigde omstandigheden en haar beleid daar op aanpast.

Begrijp ik het goed dat door middel van dit besluit de oude regeling opnieuw voor 5 jaar geldt?

Nee dat klopt niet . De herverdeling van de verdelingspercentages zijn pas bespreekbaar nadat de eerste termijn is verlopen.