SP-Stede Broec plant bollen tegen gaswinning

26 november 2017

SP-Stede Broec plant bollen tegen gaswinning

Foto: P Winnubst

We zijn er trots op dat onze SP-leden uit Stede Broec Paulien Winnubst en Pien van der Kleij op zaterdag 10 november jl. in het Groningse Uithuizen de natte klei indoken om bloembollen te planten. Zij deden dat, samen met vele anderen, om steun uit te spreken voor het verzet tegen de gaswinning in Groningen. Er zal in het voorjaar een bloeiend verzetsmonument ontstaan naast de rotonde in het dorp.

Onze mensen in Stede Broec hadden in de weken hiervoor al veel aandacht gevraagd voor deelname aan de actie “Bloeiend Verzet”. Zij zamelden veel geld en sympathie in op de markt in Grootebroek, maar ook op andere manieren.

Onder leiding van SP-kamerlid Sandra Beckerman is het initiatief genomen om 17.500 bloembollen te planten op een akker bij Uithuizen. De gaswinning in Groningen wordt langzaam afgebouwd, maar voor de mensen daar kan het niet snel genoeg gaan. Zij ondervinden dagelijks de enorme schade die de winning van het Groninger gas aanricht. Niet alleen de zichtbare schade aan huizen en andere gebouwen, maar vooral de emotionele schade weegt zwaar.