Westfriesland-Oost zegt “NEE” tegen Oekraïneverdrag

8 april 2016

Westfriesland-Oost zegt “NEE” tegen Oekraïneverdrag

Foto: Wim Hoogervorst
Waar landelijk de opkomst maar net boven de geldigheidsgrens van 30% uitkwam, trokken in de gemeenten in onze afdeling toch flink wat meer mensen naar de stembus om hun mening te geven over het verdrag met Oekraïne. Het referendum, dat mogelijk werd gemaakt door inspanningen van het Burgerinitiatief EU, is daarmee geldig verklaard.

De SP in onze regio heeft de afgelopen weken flink actie gevoerd om mensen te bewegen vooral te gaan stemmen. Daarbij voerden we veel gesprekken om duidelijk te maken dat “NEE” stemmen beter zou zijn voor Nederland, voor Europa en voor Oekraïne. Dat heeft een overgrote meerderheid van de kiezers goed begrepen.

Het is nu afwachten wat het kabinet doet. Met welke boodschap gaat men naar Brussel?

Het kan niet anders of het verdrag wordt sterk aangepast.  Een volgende stap zou wat ons betreft zijn het daadwerkelijk gaan helpen van en samenwerken met de Oekraïners, maar dan op een sociale manier. Niet de rijken en de multinationals moeten worden bediend, maar vooral de ‘gewone’ burger.

Onze afdeling stemde als volgt:

Enkhuizen:
opkomst: 37,1%