Gemeenteraad - 3 december 2013

5 december 2013

Gemeenteraad - 3 december 2013

Enkele hoogte- en dieptepunten uit de gemeenteraadsvergadering van 3 december j.l..

Er stonden een aantal belangrijke zaken op de agenda, waaronder de raadsvoorstellen "Digitalisering parkeerdienstverlening" en "Vaststelling subsidieplafonds 2014"

De agenda en vergaderstukken vindt u hier.

Ten eerste werd het raadsvoorstel ‘Digitalisering parkeerdienstverlening’ door de raad teruggeven aan het college. In de raadscommissie was daar al het nodige over gezegd. De SP diende deze motie in. Van het hele parkeerplan is alleen fase 1 ingevoerd. Fase 2 zal niet ten uitvoer komen. Als deze mogelijkheid had bestaan was dit al lang gerealiseerd. Maar we zijn inmiddels 5 jaar verder...

Het is algemeen bekend hoe de SP over dit parkeerplan denkt. Invoeren van betaald parkeren is de doodsteek voor de al noodlijdende middenstand. We besluiten in het coalitieakkoord wel om geld uit te trekken voor een binnenstad-coördinator om in samenwerking Enkhuizen een boost te geven en aan de andere kant blijft een aantal coalitiepartijen hangen in het betaald parkeren verhaal. Dat staat wat ons betreft haaks op elkaar.

In het coalitieakkoord 2013-2014 is afgesproken om geen grote wijzigingen in het parkeerbeleid aan te brengen. De verschillen tussen de partijen liggen te ver uiteen.
Omdat het parkeren voor de SP een ‘hot item’ is en blijft, is op verzoek van de SP afgesproken om een aantal scherpe kantjes van het huidige parkeerbeleid te verzachten. Wat in onze motie is beschreven staat letterlijk als voorbeeld genoemd in het coalitieakkoord. De door ons ingediende motie werd alleen gesteund door H.E.A. De coalitiepartijen steunden de motie niet en dit bevreemdt ons zeer. Wij waren met deze aanpassingen tevreden geweest. Afspraak is toch afspraak?

Op de agenda stond ook het raadsvoorstel ‘Vaststellen subsidieplafonds 2014’. We hadden hier een viertal moties en amendementen voor ingediend (zie onder).

Onze motie en amendement over de subsidie voor muziekvereniging Dindua werden niet aangenomen omdat de portefeuillehouder de raad adviseerde dit niet aan te nemen. De raad heeft enige tijd geleden aangegeven dat het college de subsidieregels strakker moet hanteren dan in het verleden gebeurde. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden is de subsidieaanvraag van Dindua te laat ingediend. Wij hadden van het college enige coulance verwacht, want tenslotte maakt de uitzondering de regel. Jammer dat een vereniging die al zo lang bestaat en blijkbaar zuinig met de subsidiegelden omgaat(!) nu een beetje de dupe wordt van erg stringent toepassen van deze regels. We hopen dat Dindua nu niet te laat is om een aanvraag voor incidentele subsidie voor de viering van hun jubileumjaar in te dienen. Niet geschoten is altijd mis.

De motie en het amendement voor het verhogen van de subsidie voor de stichting Enkhuizen voor Ontwikkelingssamenwerking werden gelukkig wél aangenomen. De wethouder gaf toe dat zijn reactie in de commissie wat te kort door de bocht was. Hij had zich het belang en de educatieve waarde voor de Enkhuizer jeugd onvoldoende gerealiseerd.

De artikelen rondom de nieuwe Drank- en Horecawet moeten in de ‘APV Enkhuizen 2014’ worden opgenomen.
Het aannemen van de Drank- en Horecawet betekent in ieder geval dat de leeftijd waarop zwak alcoholische drank verstrekt mag worden van 16 naar 18 jaar wordt verhoogd. Voor de sterke alcoholische drank was de leeftijd al op 18 gesteld. Verder moet de gemeenteraad regels opstellen voor de paracommercie (sportverenigingen e.d.).

In West-Friesland heeft tot 2012 het pilotproject West-Frisland gedraaid. We zijn in deze regio al een eindje op de goede weg. Vanaf 2012 is onder leiding van dezelfde projectleider ‘In control of alcohol’ het vervolg op West-Frisland gestart.

De kerngroep Jeugd, alcohol en drugs van de SP Noord Holland Noord is al enige jaren bezig met de problematiek op dit gebied in Noord Holland Noord en uit deze hoofde hebben we ook contact gehad met leden van de projectgroep.

Vanuit STAP (het Nederlands Instituut voor alcoholbeleid) is een strenge modelverordening opgesteld. Vanuit de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) een iets soepeler verordening. ‘ Onze’ projectgroep heeft een verordening opgesteld die hier tussenin zit.
Deze projectgroep heeft goed nagedacht over de formulering van de artikelen. De artikelen zoals in het raadsvoorstel waren opgenomen weken hier van af. Sommige afwijkingen waren logisch, andere naar onze mening niet.

Uit antwoorden op vragen die wij hierover aan de verantwoordelijke ambtenaren gesteld hebben, bleek dat in het voorstel meer rekening is gehouden met de tijden waarop er door Enkhuizer verenigingen gespeeld wordt. Als de “schenktijden” uit het "Modelbeleid Noord Holland Noord" aangehouden worden, zouden enkele verenigingen vanwege hun spelschema’s “buiten de boot vallen” als het om het schenken van alcohol gaat.

Wij zijn van mening dat het beschermen van de jeugd belangrijker is dan het kunnen schenken van alcohol aan volwassenen en hebben daarom een aantal amendementen (zie onder) ingediend om de schenktijden zo aan te passen dat de jeugd zo min mogelijk in aanraking kan komen met alcohol. Want -zoals de portefeuillehouder burgemeester Baas ook constateerde: zien drinken doet drinken. Waarom moet een zwembad op de dagen door de week al om 13.00 uur alcohol kunnen schenken? Volop jeugd die op die tijden schoolzwemmen en zwemles volgt. Ook hebben we een amendement ingediend om prijsacties in de detailhandel (supermarkten en slijterijen), die er op gericht zijn om zoveel mogelijk alcohol te verkopen, enigszins te beperken.

We zijn blij dat ons amendement over prijsacties in de detailhandel is overgenomen, maar vinden het zeer teleurstellend dat de andere amendementen geen steun van de raad kregen.
Daar waar de verschillende politieke partijen in het verleden zo enthousiast waren over West-Frisland en over bijvoorbeeld de afspraak die toen gemaakt is met sportverenigingen om pas op latere tijdstippen alcohol te schenken was de argumentatie om nu tegen deze amendementen te stemmen dat ‘als je als volwassene om 2 uur klaar bent met je voetbalwedstrijd je toch een biertje moet kunnen drinken’. Onbegrijpelijk! Als nu nog niet duidelijk is hoe schadelijk alcohol voor onze jeugd is wanneer dan wel? En wij als volwassenen en als politiek zijn mede verantwoordelijk om de jeugd hiertegen te beschermen.
Nogmaals: zeer teleurstellend.

Agenda en vergaderstukken
Motie SP m.b.t. aanpassingen parkeerbeleid
Motie SP m.b.t. subsidie muziekvereniging Dindua