h

Commissie BOFS - 18 november 2013

28 november 2013

Commissie BOFS - 18 november 2013

Tijdens deze commissievergadering kwamen o.m. de volgende onderwerpen aan de orde:

  • De gemeenschappelijke regeling DeSom
  • APV Enkhuizen 2014
  • Integraal handhavingsbeleid
  • Subsidieplafonds 2014

De gemeenschappelijke regeling DeSom
Dit is een samenwerkingsverband met Drechterland, Stede Broec, Opmeer en Medemblik om samen te werken op automatiseringsgebied. Al enige tijd geleden is dit proces ingezet. Deze samenwerking zal volgens het college geen daling van de kosten met zich meebrengen maar een grote stijging van de kosten beperken. Via de planning en control cyclus zal de gemeenteraad de mogelijkheid hebben om dit te volgen. Nadeel van het onderbrengen in een gemeenschappelijke regeling is dat het lastiger wordt om hier als raad invloed op uit te oefenen. Wat ons betreft beperken we het aangaan van gemeenschappelijke regelingen tot het hoogst noodzakelijke.

APV Enkhuizen 2014
In mei van dit jaar heeft de SP gevraagd of er een rooftassenverbod ingesteld kan worden. De portefeuillehouder de heer Baas heeft toen aangegeven dat dit in de APV opgenomen moet worden. De nieuwe APV ligt nu voor maar geen rooftassenverbod. Er is een informerende raadsbrief ontvangen waarin wordt meegedeeld dat dit niet wordt opgenomen omdat dit medewerking en inzet vraagt van de middenstanders. Een soort kip en ei verhaal lijkt het ons. Wanneer je dit verbod niet opneemt dan zal de ondernemer nooit aangifte doen omdat daar niets mee gedaan kan worden. Wij vragen ons of hoeveel kwaad het kan om het wel op te nemen, zeker nu de media regelmatig bericht over bendes die met rooftassen op pad gaan. We gaan navraag doen bij de middenstand.
In de APV zijn ook bepalingen opgenomen voor de nieuwe drank- en horecawet. Wij hebben in Agora gevraagd of we inzage kunnen krijgen in de modelverordening die de projectgroep Alcohol in Control heeft gemaakt. Deze is iets minder streng dan die van STAP, maar strenger dan de modelverordening van de VNG. Na 10 dagen hebben we deze ontvangen. Op een aantal punten is in de voorgestelde APV van de modelverordening afgeweken. We hebben daar nog de volgende vragen over gesteld:

De APV van Enkhuizen wijkt op een aantal punten af van het stuk Modelbeleid NHN Verordening (MB NHN). Over een aantal afwijkingen de volgende vragen:

1. In MB NHN is een verschil gemaakt in het startpunt van schenken op zaterdag en zondag. Zaterdag beginnen om 15.00 uur en zondag om 13.00 uur. De reden hiervoor is naar ik aanneem dat er zaterdag bijvoorbeeld door de jeugd wordt gevoetbald. Waarom wordt hier in de APV van afgeweken?

2. In MB NHN wordt geen verschil gemaakt tussen binnen en buitensporten. De beginschenktijden van maandag tot en met vrijdag worden daar op 17.00 uur gesteld. Wat is de reden dat in de APV maandag tot en met vrijdag al om 13.00 uur geschonken mag worden bij binnensport?

3. art 2:34b lid 3: wat gaat de gemeente daadwerkelijk doen om dit te controleren. Moeten de verenigingen zelf de verenigings- en wedstrijdactiviteiten aanmelden of doet de gemeente hier zelf actief navraag naar.

4. Wat is de reden dat art 2:34h prijsacties detailhandel niet is overgenomen.

Integraal handhavingsbeleid
Over het integraal handhavingsbeleid één opmerking: in deel B staat een aantal keren nog de leeftijd van 16 jaar m.b.t. alcoholbepalingen. Door de nieuwe drank- en horecawet moet dit gewijzigd worden naar 18 jaar. Dit is toegezegd.

Subsidieplafonds 2014
De SP vindt het een goede insteek om de subsidie te koppelen aan beleidsuitgangspunten en –doelstellingen en wij kijken dan ook met belangstelling uit naar het nieuwe subsidiebeleid.
Wij hebben een tweetal opmerkingen gemaakt:
1) over het stopzetten van de subsidie aan Enkhuizen voor Ontwikkelingssamenwerking: geld gaat via projecten van Yoyana o.a. naar sloppenwijken in India. Dat is ontstaan in de tijd dat de gemeente een budget had voor ontwikkelingssamenwerking. De subsidie wordt gestopt met als reden dat dit niet ten goede komt aan de bevolking van Enkhuizen. Daar zijn het we niet mee eens. De educatieve waarde die dit voor onze schooljeugd heeft is groot. De projecten worden toegelicht en het is zeer leerzaam voor de jeugd om op deze manier iets te doen en betrokken te worden bij kinderen die in andere omstandigheden moeten opgroeien. Wij vinden het zuur dat dit eruit gaat. We komen met een raadsinstrument om voor dit jaar de pijn een beetje te verzachten en om volgend jaar weer op de oude voet verder te gaan. We verzoeken het college hier beleid op te maken. Dit gaat al jaren zo en door wisselingen van raad, college en ambtenaren weet niemand hier het ontstaan nog van.

2) Door een samenloop van omstandigheden waar zowel de gemeente als de Dindua muziekvereniging verantwoordelijk voor kan worden gehouden is het misgelopen met hun subsidieaanvraag. We zijn het ermee mee eens dat het college stevig de touwtjes aantrekt om herhaling van het verleden te voorkomen, waarbij soms subsidies werden toegekend zonder dat er een aanvraag werd ingediend. Maar in dit geval verzochten wij het college om enige coulance. We dienen hiervoor een raadsinstrument in.

Agenda en vergaderstukken

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier