Commissie BOFS - 16 september 2013

22 september 2013

Commissie BOFS - 16 september 2013

De eerste commissievergaderingen van het nieuwe seizoen zijn een feit. We gaan er weer met goede moed tegenaan!
Een bijzonder seizoen want in maart 2014 zullen de gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden. En eerlijk gezegd: het is meteen te merken in de manier waarop een aantal fracties zich profileren t.o.v. vorig seizoen.

Bibliotheekwerk 2013-2016
Wat ons betreft is dit raadsvoorstel met onderliggende visie een stuk minder slecht dan het plan zoals het bestuur van de bibliotheek dat vorig jaar presenteerde. In dat plan zou in Westfriesland een drietal grote bibliotheken blijven bestaan. Voor de burgers van Enkhuizen betekende dit dat zij twee bibliotheekvestigingen zouden verliezen. Het raadsvoorstel dat nu ter bespreking ligt is nog niet kant en klaar maar geeft wel wel een richting aan waar wij het mee eens kunnen zijn. De kwetsbare groepen die bediend moeten worden zijn de ouderen, de jeugd en de laaggeletterden. Hiervoor zal het bestuur van de bibliotheek in Enkhuizen een vestiging houden die zal dienen als gezinsbibliotheek.

De SP is altijd kritisch geweest op de splitsing van de bibliotheek van 1 naar 2 vestigingen. De levendige bibliotheek aan het Kwakerspad is niet meer en de vestiging in de Bonte Veer is het nooit echt geworden. Dus "vlees noch vis", om onze vorige fractievoorzitter Christian Bokhove te citeren. We gaan nu terug naar 1 vestiging. We hopen we dat dit deze vestiging ten goede gaat komen.

We hebben wel een aantal vragen gesteld:
In het raadsvoorstel staat dat de gemeente Enkhuizen uitkomt op het basispakket. En dat er geen geld is in de nabije toekomst om een pluspakket te betalen.
Onze vraag:
Als dit raadsvoorstel wordt aangenomen en we dus verder gaan met het basispakket wat leveren we dan in ten opzichte van wat we nu hebben?
Wat we nu hebben is wat we nu houden. Dan hebben we het over de functies en niet zozeer over gebouwen.
We maken ons wel zorgen over de 75 plussers woonachtig in onze stad en vragen de wethouder om extra alert te zijn dat deze groep goed bediend wordt.
Verder stelde we de portefeuillehouder de vraag waarom de keuze is gemaakt om het Kwakerspad te sluiten. Het Kwakerspad is een eigen pand van de bibliotheek. Als dit pand verkocht wordt zal de reservepositie van de bibliotheek zodanig toenemen dat hieruit de frictiekosten (dit zijn de kosten die gemaakt moeten worden om de vestiging te sluiten wat 1 fulltime medewerker kost) betaald kunnen worden.

Inkoop- en aanbestedingsbeleid
Het raadsvoorstel over het inkoop- en aanbestedingsbeleid past wat betreft de duurzaamheid prima bij het uitvoeringsprogramma Enkhuizen Duurzaam. Het social return on investment aspect (wat is de sociale opbrengst van de investeringen) en het feit dat de lokale economie versterkt bij aanbestedingen lager dan € 50000 maken dit voorstel wat ons betreft tot een prima voorstel.

Overdragen taak veiligheidshuizen aan de veiligheidsregio's.
In principe zijn we daar niet op tegen. Waar we wel kritisch op zijn is of het functioneren van het veiligheidshuis niet beter zou kunnen als de keten nog uitgebreid wordt met bijvoorbeeld de ketens die in de zorg bestaan. Er zijn vaak raakvlakken te zien tussen beide ketens. Zeker nu de jeugdzorg naar de gemeente komt zien we noodzaak om deze ketens op enig moment in of aan elkaar te laten haken.
In het raadsvoorstel wordt bij het punt "efficiëntere inrichting veiligheidshuis" gesproken over de samenwerkende ketenpartners. Wie zijn dit?
Zijn dit ook zorgketens en hoe worden die dan betrokken bij de veiligheidsketen? En haken ze ergens in of aan elkaar?

Zienswijze herindelingsontwerp provincies
Over het wel of niet door gemeente Enkhuizen indienen van een zienswijze herindeling provincie zijn we duidelijk: niet indienen.
Wij zien als SP-fractie niet de noodzaak in om een zienswijze in te dienen alleen vanwege de problemen met Lelystad.
Vragen rondom meerwaarde, efficiency, besparingen zijn zo wezenlijk dat het draagvlak om nu door te gaan zeer beperkt is. Het lijkt erop dat minister Plasterk de enige is die echt overloopt van enthousiasme voor dit idee.
Eerst duidelijkheid over de nut en noodzaak en efficiency en om de perikelen met Lelystad nu bovengeschikt te maken aan het grote geheel gaat ons te ver.

Agenda + stukken van de commissievergadering