Commissie Bofs 25 Februari 2013

4 maart 2013

Commissie Bofs 25 Februari 2013

Op de agenda stonden drie punten:

• het rapport van de Rekenkamercommissie over prestatieveld 6 van de WMO
  • de aanwijzing van stichting LOOW (=Radio Enkhuizen) als publieke media-instelling
  • Kaders voor de (nog op te richten) Werkorganisatie West-Friesland.

Enkhuizen doet het best goed op het gebied van de uitvoering van de WMO. Prestatieveld 6 luidt:

"Het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behouden en het bevorderen van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer.

Onze conclusie is dat het goed gesteld met de huishoudelijke hulp en de verstrekking van voorzieningen zoals hulpmiddelen, aanpassingen aan de woning e.d., maar we vonden in het rapport weinig terug over de hulp aan mensen met een chronisch psychisch of psychosociaal probleem.
We krijgen vanuit het werkveld met enige regelmaat berichten dat men niet zo te spreken is over de toekenning van hulp aan deze groep. Dat de gekantelde manier van werken een andere aanpak vereist is helder maar wij denken dat er altijd ruimte moet blijven voor maatwerk daar waar nodig om te voorkomen dat er mensen tussen wal en schip vallen.

Op onze vragen die we in Agora hadden gesteld hoe ver het staat met de toegezegde meerjarenzorgraming en waar en wanneer het adviesbureau Trompetten en van Eeden wordt ingezet kon geen antwoord worden gegeven en daarvoor werden we terugverwezen naar de portefeuillehouder. Wij zullen onze SP wethouder hier extra naar vragen.
Ook op onze vraag hoe het komt dat de overhead zo hoog is bleef men het antwoord schuldig. Ook hier zullen wij nogmaals navraag doen.

Over de aanwijzing de stichting LOOW als publieke media-instelling hadden wij geen op- of aanmerkingen.

Des temeer opmerkingen hadden we over het agendapunt over de kaders van de nog op te richten Werkorganisatie West-Friesland. De blauwdruk vindt u hier.

Wij maken ons vooral druk om het feit dat de burgers stevig moeten bloeden voor de grove fouten van …ja van wie eigenlijk: de hoge heren, de banken, de toezichthouders, de aandeelhouders…..in ieder geval de mensen met en van het grote geld.
De ene na de andere bezuiniging wordt op de gemeentes afgewenteld en ambtenaren, colleges en gemeenteraden breken zich het hoofd over hoe deze bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen.

Deze blauwdruk van een nieuwe werkorganisatie is er daar één van. De nieuwe participatiewet die per 1 januari 2014 in werking moet treden gaat de hele wet Werk en Bijstand, de Wajong en de wet Sociale werkvoorziening omvatten en komt naar de gemeente met 40% bezuiniging op het budget.

Om deze bezuiniging op te vangen is er samenwerking gezocht met de 6 andere West-Friese gemeentes en Op/maat. Wij begrijpen dat er weinig keuze is maar doen dit wel onder groot protest omdat wij in de eerste plaats vinden dat zo’n grote bezuinigingsmaatregel op deze doelgroep zeer onterecht is .

Onze grote zorg is hoeveel invloed de aparte gemeenteraden dan nog hebben op het beleid en of bij zo’n grote organisatie het belang van de klant niet uit het oog wordt verloren. Om deze bezuiniging op te vangen worden er extra voorwaarden gesteld aan het recht op een uitkering.
Stukje bij beetje wordt ons zo zorgvuldig opgebouwde sociale verzekeringsstelsel afgebroken en elke inwoner gaat hier op den duur last van krijgen ongeachte de politieke kleur.

Laat het helder zijn dat de SP vindt dat iemand in een uitkeringssituatie het meest gebaat is bij betaald werk. Maar hoe wordt de verdiencapaciteit bepaald? Kan een scenario zijn dat iemand gedurende langere tijd werkt en alsmaar op bijstandsniveau blijft zitten? Oftewel bestaat het gevaar dat we bezig zijn een “working poor”-klasse te creëren?

Voorbeelden te over van bijstandsgerechtigden die vanaf dag 1 bijstand bij verschillende bedrijven werken, het werk prima doen maar na enige tijd worden ingeruild voor de volgende bijstandsklant, terwijl de vorige klant weer neergezet wordt bij een volgende werkgever. Daar neemt men de plaats in van de vorige bijstandsgerechtigde (hoewel je bij gerechtigde inmiddels je vraagtekens kan zetten.) Hoe demotiverend is dit. Een nachtmerriescenario. We zullen continue de vinger aan de pols moeten houden om deze nachtmerrie hier geen realiteit te laten worden. Daar zullen we ons als SP tot het uiterste voor inspannen.

We vragen ons af het niet mogelijk is dat er een soort draaiboek per gemeente komt waar de verschillende gemeenteraden accenten kunnen aanbrengen die zij voor hun eigen inwoners belangrijk vinden. Wij kunnen ons namelijk voorstellen dat een college met de VDD hierin andere keuzes maakt dan een college waar de SP deel van uitmaakt. Dat heeft alles met politieke kleur te maken en dat is hoe het in de politiek zou moeten gaan.

Blauwdruk Werkorganisatie West-Friesland