Onze afdeling naar het verkiezingscongres 2012

9 juli 2012

Onze afdeling naar het verkiezingscongres 2012

Op zaterdag 30 juni jl. stapten vier van onze leden in de trein naar Den Bosch voor het bijwonen van het verkiezingscongres van onze partij. En wij waren niet de enigen: ruim 1200 mede-SP’ers voegden zich in de Brabanthallen bij ons.
Het is echt een enorme happening. Het begint al bij het gevoel... Heel bijzonder om met zovelen bij elkaar te zijn, zovelen die dezelfde droom hebben van een ander Nederland, een sociaal en menselijk Nederland.

Afgevaardigde Wim Hoogervorst uit Enkhuizen verdedigt onze wijzigingsvoorstellen tijdens het congres.

Het congres startte stipt om 10 uur met de première van het verkiezingsspotje voor televisie. Een bijzonder filmpje, dat een creatieve mengeling is van aangrijpende muziek en begrippen uit onze samenleving.
Vervolgens werden de kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september a.s. aan ons voorgesteld, middels een groot scherm. Zestig SP’ ers – natuurlijk zullen ze niet allemaal de blauwe zetels op het Binnenhof halen, maar als de peilingen niet bedriegen...
De lijst werd unaniem door de aanwezigen vastgesteld... met als aanvoerder natuurlijk ‘onze’ Emiel Roemer en zijn, zoals hij het later op de dag zelf verwoordde, ‘running-mate’ Renske Leijten.

Toch werd het overgrote deel van de dag in beslag genomen door het verkiezingsprogramma. Natuurlijk, want er staat de SP nogal wat te wachten, en iedereen wil en mag er over mee praten.
Ook onze afdeling sprak het congres toe: over de leeftijdsgrens voor de verkoop en het gebruik van alcohol en over het basisonderwijs. Met gedeeltelijk succes: de leeftijdsgrens voor alcohol wordt, als het aan de SP ligt verhoogt van 16 naar 18 jaar. Zeker ook voor onze regionale werkgroep Jeugd en Alcohol een flinke steun!

Om kwart voor zes sprak, na een lange stemmingsronde over alle 582 (!) wijzigingsvoorstellen uit den lande, onze kandidaat-premier Emiel Roemer het congres toe. Binnenkort start de verkiezingscampagne en zal moeten blijken hoe sterk ons programma is. We zullen met verve onze voorstellen moeten uitdragen en verdedigen. Maar na deze congresdag kan niemand er meer omheen: de SP wil regeringsverantwoordelijkheid dragen en kan dat ook!

Op naar een mooie verkiezingsdag!