h

FRACTIE - voorstel parkeren

28 april 2009

FRACTIE - voorstel parkeren

Blauwe zoneAangezien een in onze ogen geschikt voorstel uitbleef, schreven we een eigen voorstel. Klik op "lees verder".

GEMEENTERAAD ENKHUIZEN

AMENDEMENT

FRACTIE SP

2009023B PARKEERBELEIDSPLAN

Inleiding
Tijdens de vergadering van de commissie Grondgebied van 21 april heeft er een uitvoerige gedachtewisseling plaatsgevonden over het voorstel nummer 2009023 met als onderwerp Parkeerbeleidsplan. Hierop kwam het college met een alternatief systeem. Wij vinden het voorstel niet genoeg in lijn met de “rode draad” in de commissievergadering. Wij leggen u graag de volgende denkrichting voor, waarbij schuin en vet de wijzigingen zijn, en we het college vragen deze punten –ook financiëel- nader uit te werken:

Inhoud
Wij stellen u voor om een systeem van parkeerregulering met de volgende uit-gangspunten nader uit te werken:
1. Een vergunningsysteem voor de gehele binnenstad. Vergunningen zijn tegen betaling verkrijgbaar voor inwoners van de binnenstad. Het bedrag voor de eerste vergunning ligt onder de 25 euro, het bedrag voor de tweede onder de 50 euro. Zolang de beloofde handhavingdoelstelling (95%) niet wordt bereikt, wordt het bedrag kwijtgescholden.
2. Handhaven van het systeem van blauwe zones met een parkeerduur van maxi-maal 2 uur in de buurt van voorzieningen Plus een geringe uitbreiding van blauwe zones bij voorzieningen buiten het huidige vergunninggebied. Voor kort parkeren blijft het Patershof ingericht als blauwe zone met een maximale parkeerduur van 2 uur.
3. De blauwe zone geldt ook voor de grotere parkeerplaatsen.
De grotere parkeerplaatsen zijn Ursulineplaats, Clarissenplaats, Vijzelstraat en het Boschplein.
4. Van de locatie Zilverstraat wordt onderzocht of deze, en voor hoeveel geld deze als (tijdelijke) parkeerplaats kan worden ingericht.
5. De parkeerplaatsen op het Dirk Chinaplein en bij het NS-station worden mede ingericht voor langparkeren. Het tarief hiervoor zou € 2,00 per dag kunnen bedragen.
Voor forenzen en werkenden in de binnenstad (personeel winkels, kantoren e.d.) wordt een abonnementsysteem ingevoerd.
6. Eventuele uitbreiding van de parkeercapaciteit met parkeerdek of parkeergarage komt pas in zicht als na een periode van drie jaar is gebleken dat de genomen maatregelen niet (genoeg) hebben gewerkt. Deze doelstellingen worden SMART geformuleerd.
7. Regulering van het parkeren tijdens winkeltijden, en de mogelijkheid om plaatsen ’s avonds toe te wijzen aan eigen bewoners onderzoeken.
8. De handhaving van fout parkeren op 95%, dit zowel in de binnenstad als in de buitenwijken.
9. Bezoekersregeling voor bezoekers van bewoners van de binnenstad.

Voorstel
Wij stellen u voor te besluiten tot een parkeerreguleringssysteem uitgaande van de hierboven genoemde punten en het college op te dragen een plan van aanpak voor uitwerking en invoering te laten opstellen.

Toelichting van de wijzigingenAd. 1) De burgers van Enkhuizen moeten waar voor hun geld krijgen. Indien een beter vergunningenstelsel bijdraagt aan een meer leefbare stad, dan moeten de inwoners dit kunnen merken. Door de bijdrage afhankelijk te maken van de prestaties van de gemeente, krijg je of waar voor je geld, of kost het de burger geen geld.
Ad. 2) 2 uur is een meer gangbare duur.
Ad. 3) Ook op de grote parkeerplaatsen in de binnenstad geen betaald parkeren. Dit legt nl. een extra druk op de blauwe zones in de binnenstad en bevordert zoekverkeer. Tevens wordt in het oorspronkelijke voorstel geen rekening gehouden met de kosten van de investeringen, te weten automaten en andere inrichting.
Ad. 4) Aan de noordkant van Enkhuizen zou best een groter parkeerterrein mogen komen. Het is de moeite waard deze locatie te onderzoeken.
Ad. 5) Deze parkeerterreinen –vooral NS- alléen gebruiken voor langparkeren is zonde van de capaciteit. Gratis blauw parkeren kan er ook bij.
Ad. 6) Gebouwde faciliteiten kosten veel geld (ook een parkeerdek), dus dit pas doen als duidelijk is dat het echt nodig is, en nadat alle andere –korte termijn- maatregelen niet genoeg gewerkt hebben.
Ad. 7) Het moet eerst duidelijk worden of die maatregelen realistisch en handhaafbaar zijn.

Enkhuizen, 27 april 2009

Fractie SP

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier