AED's in Enkhuizen

17 oktober 2008

AED's in Enkhuizen

AED
Heel mooi dat de AED's er door de SP (huidige en voorheen) er zijn gekomen. Nu nog het burgernetwerk en de voorlichting. Klik op "lees verder" om te lezen wat er stond op enkhuizen.nl

Overhandiging eerste van 6 extra AED's
Vrijdag 17 oktober om 9.30 uur heeft Wethouder Klaas Kok in het bijzijn van raadsleden Stella Quasten en Christian Bokhove en commissielid Kees van Spronsen één van de zes nieuwe AED’s (defibrillatoren) aan Gina Braun van McDonald’s in Enkhuizen, overhandigd.

AED2

Netwerk
Zowel de raadsleden als het commissielid hebben zich jarenlang sterk gemaakt voor de komst en verspreiding van deze apparaten in Enkhuizen. Voorafgaand aan de komst van de AED's heeft Kees van Spronsen veelvuldig overleg gehad met het Rode Kruis en de EHBO diensten. Met deze zes extra AED’s is er nu een netwerk van in totaal 28 defibrillatoren verspreid over Enkhuizen. ‘De aanrijtijd van de ambulancediensten is vaak nog te lang in een levensbedreigende situatie zoals die van een hartstilstand’, aldus Stella Quasten. ‘In de eerste vijf minuten kan een AED in combinatie met reanimatie levensreddend zijn’. Volgens Wethouder Klaas Kok is het tevens zaak om zo snel mogelijk zoveel mogelijk burgers binnen het zogenaamde burgernetwerk instructie te geven over het gebruik van de AED. ‘Het apparaat is mede door de ingebouwde spraakinstructie zeer gebruiksvriendelijk. Toch is het erg belangrijk dat er naast de bedrijfshulpverleners zoveel mogelijk burgers in staat zijn om deze vorm van eerste hulp te kunnen bieden. Wij hopen op korte termijn te kunnen starten met de instructies’.

Bij het filiaal van McDonald’s is het apparaat enthousiast ontvangen. ‘Wij hebben sowieso vijf bedrijfshulpverleners in dienst. De komst van de AED biedt nog meer veiligheid,’ aldus Gina. ‘De ruime openingstijden van het filiaal én de goede bereikbaarheid van Mc Donald’s zijn van essentieel belang. Je hoopt er natuurlijk nooit mee te maken te krijgen, maar als je misgrijpt is het leed niet te overzien,’ zegt Quasten tot slot.

Eerste hulp met AED’s redt levens
Jaarlijks overlijden in Nederland tussen de tien- en vijftienduizend mensen aan een plotselinge hartstilstand ten gevolge van een hartritmestoornis. Bij een hartstilstand staat het hart niet echt stil. In feite is er sprake van een ritmestoornis. Het hart klopt niet meer normaal maar raakt in een zogenaamde trilling. Snelle en doeltreffende hulp is daarom van levensbelang. Door het gebruik van een Automatische Externe Defibrillator (AED) binnen vijf minuten na de aanval, kan het overlijdenspercentage ten gevolge van een hartstilstand aanzienlijk worden verminderd.