FRACTIE: SVB motie, lekker langzaam

11 september 2007

FRACTIE: SVB motie, lekker langzaam

Tja, moesten we daar nou een jaar op wachten? (Klik op "lees verder")

GEMEENTERAAD ENKHUIZEN

ACTIEVE INFORMATIE

BRIEF VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

UITVOERING MOTIE SVB

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Geachte voorzitter,

De gemeenteraad van Enkhuizen heeft in haar vergadering van 3 oktober 2006 het college opgedragen om een onderzoek te doen naar de mogelijkheid om aan het project van de Sociale Verzekeringsbank deel te nemen. Het project houdt in dat de SVB de bijstand voor levensonderhoud regelt voor personen van 65 jaar en ou-der. Klanten ontvangen dan hun AOW-pensioen en hun bijstandsuitkering via de SVB. Op dit moment hebben 158 mensen een onvolledige AOW; 15 daarvan ont-vangen aanvullende bijstand.

Er heeft een gesprek plaatsgevonden met de projectmanager van de Sociale Verze-keringsbank.
De voordelen die deze overdracht zou opleveren zijn:
- Het niet gebruik van aanvullende bijstand wordt bestreden;
- 1 uitbetalingsinstantie voor de klant;
- Het is goedkoper.

Op dit moment nemen 25, veelal grote gemeenten, deel aan dit project.

De mate waarin het niet gebruik van bijstand wordt bestreden kan niet worden bepaald omdat noch de SVB noch de gemeente inzicht heeft in de volledige inko-mens en vermogenspositie van de personen met een korting op hun AOW. Met andere woorden: we weten nu niet hoeveel van deze 143 mensen eventueel recht heeft op een aanvullende bijstand. Vorig jaar zijn deze mensen door de gemeente aangeschreven en uitgebreid gewezen op de mogelijkheid van aanvullende bij-stand. Een paar mensen hebben zich telefonisch gemeld. Hierbij bleek dat hun partner over neveninkomsten beschikten waardoor zij geen recht op aanvullende bijstand hadden. Verder heeft er niemand gereageerd.

Het voordeel dat de klant zou hebben om met 1 uitbetalingsinstantie te worden geconfronteerd is voor de gemeente Enkhuizen niet van toepassing. Onze klanten hebben een machtiging ondertekend. De gelden die zij anders rechtstreeks zouden ontvangen van de Sociale Verzekeringbank, worden door deze machtiging nu aan ons uitbetaald en wij betalen dat door aan de klant. Dit voordeel heeft men dus al.

De kosten die de SVB in rekening brengt bedraagt € 250,00 per klant per jaar en een vastbedrag van € 1200,00 per jaar. Op dit moment gaat het om 15 klanten. Jaarlijks gaat het dan om een bedrag van € 4.950,00 Dit is € 330,00 per klant per jaar.

Voor aanvragen bijzondere bijstand blijft de klant aangewezen op de gemeente Enkhuizen. Doordat de vermogens- en inkomenssituatie nu bij ons bekend is ma-ken zij sneller gebruik van de mogelijkheden voor bijzondere bijstand middels een verkorte aanvraag.

Resumerend.

Klanten met een korting op hun AOW en die recht hebben op aanvullende bijstand hebben in de gemeente Enkhuizen te maken met é één uitbetalinginstantie. De kosten voor de overdracht aan de SVB moeten uit de loonsom worden betaald. Dit betekent een formatievermindering bij Sociale Voorzieningen. De aanvragen bij-zondere bijstand blijven bij een overdracht voor de gemeente Enkhuizen. Kijkend naar de kosten per klant en het relatief kleine aantal is overdracht van deze werk-zaamheden een dure oplossing voor een manier van werken die er voor de klant niet efficiënter op wordt. Wij houden als gemeente namelijk de aanvragen bijzon-dere bijstand die wij dan niet meer met een verkorte aanvraag kunnen afdoen.

Het niet gebruik blijft een belangrijk aandachtspunt. Dit wordt nu ondervangen door periodiek de mensen met een onvolledige AOW aan te schrijven. Met de komst van het Digitale Klantdossier begin volgend jaar zal dit nog gerichter kunnen omdat daarmee ook specifieke informatie over (neven)inkomsten en vermogen beschik-baar komt.

Naar aanleiding van de ingewonnen informatie hebben wij besloten niet deel te nemen aan het project. De kosten die ermee gemoeid zijn wegen niet op tegen het wegzetten van deze werkzaamheden en het effect voor de klant.

Enkhuizen, 11 september 2007
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van E n k h u i z e n
De loco-secretaris, De burgemeester,