h

Algemene beschouwingen 2007 SP + amendementen

4 juli 2007

Algemene beschouwingen 2007 SP + amendementen

Zoals al eerder gezegd volgt hier de bijdrage in de vorm van Algemene Beschouwingen plus amendementen nav de kadernota 2008.

Algemene beschouwingen 2007 SP

Voorzitter,

Dit zijn onze tweede algemene beschouwingen sinds wij maart 2006 in de gemeenteraad van Enkhuizen zitten. Wij constateren dat veel van wat wij in het prille begin zeiden nu nog steeds geldt.

Wij zijn het met het college eens dat we ons niet rijker moet rekenen dan we zijn. Immers, er zijn nog veel zaken die ons veel geld gaan kosten, waaronder het onderhoud van de stad, het nieuwe woonzorgcomplex, het baggeren en het monument de Boerenboom. Dit betekent echter niet dat er helemaal geen ruimte moet zijn voor nieuw beleid. Nieuw beleid kan namelijk ook betaald worden door andere keuzes te maken. Het zal u duidelijk zijn dat wij een aantal zaken anders zouden aanpakken.

Visie
We betreuren het dat op het gebied van visieontwikkeling nog weinig gedaan is. Een goede visie kan als onderlegger dienen voor veel besluitvorming. Door géén actuele visie te hebben –zo stamt onze visie op toerisme uit het 1994- laten we de waan van de dag regeren. Een goede visie kan leiden tot een goede kerntakendiscussie: wat willen we zelf doen en wat niet. Wat de SP betreft moet hier duidelijkheid over zijn, voordat we nog meer ingrijpende besluiten nemen.

De gemeenteraad bepaalt, en niet het college.
Bij diverse voorstellen bekroop ons sterk het gevoel dat het college wel erg veel vrijheid neemt. In de domeinendiscussie zal over dit punt gediscussieerd worden. De SP vindt het belangrijk dat de gemeenteraad haar volksvertegenwoordigende rol goed kan invullen. Dit betekent dat de rolverdeling waarbij het college uitvoert wat de raad beslist weer duidelijk vastgesteld moet worden.

Communicatie en informatievoorziening
Dit betekent óók dat de informatievoorziening naar de raad, maar ook burgers en belanghebbenden, in orde moet zijn. Weliswaar heeft “Enkhuizen in de Greep” duidelijkheid gebracht over de “Planning en Control” cyclus, de communicatie zelf moet naar onze mening nog steeds beter. Ook zijn wij in dit kader ontevreden over het veel te vaak genoemde argument van “ondercapaciteit”. Ondercapaciteit mag o.i. nooit leiden tot een slechte informatievoorziening. Dan maar wat minder tijdrovende en ambitieuze projecten !

Hier hoort ook bij dat eerder naar de burgers van Enkhuizen geluisterd moet worden als het gaat om plannen die hen aangaan. Zo zijn meerdere bouwplannen (Kade/Paktuinen, de Cuyp, Boschplein) mede gesneuveld door slecht rekening te houden met de wensen van de burgers van Enkhuizen. Natuurlijk kan nooit iedereen tevreden worden gesteld, maar wij verwachten veel van de notitie Beginspraak die hierover moet gaan verschijnen.

WMO en sociaal beleid
Laten we ons -in plaats van experimenten met bijvoorbeeld betaald parkeren- onderscheiden op sociaal gebied. Zo kan onze gemeente zich los van landelijke besluiten en reparaties uitspreken voor een betere Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Een wet waarbij zorg wél gegarandeerd wordt en de ongewenste tweedeling tussen twee groepen huishoudelijke zorg ongedaan wordt gemaakt. Wij sporen de wethouder middels een amendement aan om snel met concrete maatregelen te komen om die tweedeling op te lossen of de situatie in ieder geval te verbeteren. Het is te gemakkelijk om gewoon maar af te wachten.

 amendement SP1 gratis kinderopvang vrijwilligers en mantelzorgers
 amendement SP2 versterking Huishoudelijke Verzorging II
 amendement SP3 aanvraagformulier bijzondere bijstand bij rekening eigen bijdrage inzake de WMO
 amendement SP4 18+ regeling

Naast deze algemene punten hebben we ook specifieke opmerkingen bij de kaderstelling in deze kadernota:

Kaderstelling(1): “collectieve kredietopening”. Wij voelen niets voor een collectieve kredietopening. Wij vrezen dat de raad door een dergelijke constructie minder regie over voorstellen zal hebben.

Kaderstelling(2): reclamebelasting. Wij vragen ons af of deze belasting niet dezelfde juridische problemen kent als baatbelasting. Bij een eventueel voornemen tot onderzoek moet in ieder geval de ondernemers naar hun mening gevraagd worden.

Kaderstelling(3): “Anderzijds betekent dit ook dat in 2008 de inzet op de ontwikkeling naar een hoogwaardige kleine organisatie centraal blijft staan.”
Wij begrijpen niet wat deze zinsnede te maken heeft met deze kaderstelling. Wij willen deze dan ook geschrapt hebben. Zo komt het voor alsof dit cliché gebruikt wordt om het concept “regiegemeente” –in de notitie komt het ook veelvuldig voor- te verstevigen.

Kaderstelling(5): HV1 versus HV2. Het college stelt voor om het huidige beleid voort te zetten in 2008. Wij zijn het daar pertinent niet mee eens; er moet NU iets gebeuren. Zie ons tweede amendement. Geld dat bespaard wordt op de uitvoering van hv1/hv2 moet wat ons betreft NU weer worden geïnvesteerd.

Kaderstelling(8): Toeristisch Platform Enkhuizen. Wij vragen ons af waarom de gemeente nou actiever wil worden binnen het TPE? Wij zijn van mening dat de toeristische visie eerst opnieuw vastgesteld moet worden, alsmede wat concrete plannen, voordat meer geld wordt uitgetrokken, maar eerst visie en plannen, daarna pas geld.

Kaderstelling(9): Digitale zaken. De SP-fractie vindt dit een fors bedrag, maar weet uit contacten met EGEM-i adviseurs dat de genoemde bedragen realistisch zijn. Het proces moet allen wel behoedzaam worden ingezet, omdat er wellicht fondsen kunnen komen. Ook vragen we ons af waar de samenwerking met Hoorn is gebleven? En tenslotte de bestandskoppeling: op een datum vastpinnen kon vorig jaar absoluut niet, maar tot op heden hebben we er nog niets over gehoord.

Kaderstelling(12): Beheersplannen. Het duurt allemaal veel en veel te lang voordat deze plannen zijn vastgesteld. We gaan er van uit dat het college nog dit jaar de BOR rapportages voorlegt en dat de raad aan de hand daarvan per jaar zal bepalen hoeveel geld wordt uitgetrokken om tot het gewenste kwaliteitsniveau te komen.

Sport & subsidie
Het valt ons op dat bij de herijking van het subsidiebeleid wél het belang van sociale cohesie door verenigingen genoemd wordt, maar geen specifieke aandacht voor de sportverenigingen. Sowieso missen we ook enig beleid ten aanzien van sport in Enkhuizen.

Samenvattend voorzitter, kunnen we zeggen dat er nog veel aan te merken valt op het beleid in Enkhuizen.
- We hebben een sluitende begroting, maar zijn als we niet oppassen kind van de rekening;
- We profileren ons met parkeersystemen en steigers, maar niet met een ruimhartiger WMO;
- We hebben de mond vol van democratie, maar de discussie gaan we zelden aan en we vragen de mening van de burger niet;
- We besluiten van alles, maar praten niet over een achterliggende visie;
- We praten over van alles, maar we luisteren niet

Laten we hier nu eindelijk eens écht werk van maken!

Fractie SP

GEMEENTERAAD ENKHUIZEN
AMENDEMENT SP1

FRACTIE SP

Gratis kinderopvang vrijwilligers en mantelzorgers
Overwegende dat
-de samenleving niet kan zonder vrijwiligers en mantelzorgers
-op deze groep in het kader van de WMO een steeds groter beroep wordt gedaan;
-voornamelijk onder de groep mantelzorgers ouders zitten met opgroeiende kinderen;
-dat (alleenstaande) ouder(s) in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid ingezet zullen gaan worden voor vrijwilligerswerk in het kader van socialisering en reïntegratie;

Besluit
- draagt het college op om een regeling voor deze doelgroep te treffen met als doel tegemoet te komen in de kosten van kinderopvang met de volgende specifieke voorwaarden;
-Alleen ouders die vrijwilligerswerk doen in het kader van een reïntegratieproject in aanmerking te laten komen voor een vergoeding van de kinderopvang. Mocht na het reïntegratieproject blijken dat vrijwilligerswerk het hoogst haalbare is, dan kan de vergoeding voor kinderopvang worden verlengd. Hun 'werk' is namelijk vaak van groot maatschappelijk belang.
-Deze regeling ook van toepassing te laten zijn voor mantelzorgers die geen betaald werk hebben en de zorg voor kind(eren) combineren met de zorg voor andere gezins- of familieleden. Zij worden vaak zwaar belast. Kinderopvang gedurende enkele dagdelen kan dan verlichting geven voor zowel de mantelzorger als het kind.
-De vrijwilligerscentrale Hoorn en Steunpunt Mantelzorg te betrekken, om in samenwerking te bekijken welke mensen in aanmerking komen voor kinderopvang.
En gaat over tot de orde van de dag.
Enkhuizen 3 juli 2007

NB: De plaatsvervangende portefeuillehouder heeft toegezegd dat dit onderdeel zal worden meegenomen in het Beleidsplan WMO 2008-2001, daarop hebben wij dit amendement ingetrokken.

GEMEENTERAAD ENKHUIZEN
AMENDEMENT SP2

FRACTIE SP

Versterking Huishoudelijke Verzorging II

-Aan besluit 2007053 (Kadernota 2008) wordt toegevoegd aan nummer 5:
-In de programmabegroting 2008 wordt de onderuitputting in 2007 volledig ingezet voor de HV1/HV2 problematiek, en hiermee de verschuiving van HV2 naar HV1 te normaliseren.
-Het lokale onderzoek naar de oorzaken van de verschuiving wordt begin 2008 afgerond.
Het college op te dragen begin 2008 met een plan te komen waarin zij aangeeft hoe deze gelden alsnog worden ingezet.
De raad bijeen;
Enkhuizen 3 juli 2007

Toelichting
Vanaf 1 januari 2007 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de huishoudelijke verzorging. Wij hebben bij beantwoording op SPvragen over de verschuiving van HV2 naar HV1 verontrustende cijfers onder ogen gekregen.
In Enkhuizen wordt voornamelijk nog geïndiceerd op de enkelvoudige huishoudelijke verzorging, de zogeheten Alphahulpen. Tot op heden is nog niet duidelijk waarom dit zo is.
Het college heeft wel aangegeven dit te zullen onderzoeken.

Het gaat er de SP in eerste instantie niet om waarom dit is, maar wat we er nu aan gaan doen. De hulpvragers zijn afhankelijk van goede zorg en horen niet afhankelijk te zijn van een lopend onderzoek dat veel tijd in beslag zal nemen. De SP hecht er aan dat bij mensen die dat nodig hebben direct of met terugwerkende kracht de juiste zorg krijgen. Zeker met onze bevolkingssamenstelling dreigen er “stille rampen”, aangezien deze groep niet (goed) in staat is om aan de bel te trekken. Hulp met ondersteuning en signalering is een noodzaak.

De toenemende inzet van alfahulpen baart ons dus zorgen, immers de thuiszorginstelling is in het geval van inzetten Alphahulp alleen verantwoordelijk voor de bemiddeling tussen cliënt en hulpverlener en niet meer voor de kwaliteit van de geleverde zorg. Cliënten moeten in geval van ziekte of afwezigheid van de alfahulp zelf voor vervanging zorgen. Voor mensen die niet meer geheel de regie over het eigen leven kunnen voeren is dat een te zware belasting. Met name een groot deel van de ouderen kan dit ‘werkgeversschap’ helemaal niet aan, Wij vrezen dat veel van hen geen vervanging regelen en daardoor hele vakanties zonder hulp zitten.

NB: Dit amendement is met 10 - 5 aangenomen.

GEMEENTERAAD ENKHUIZEN
AMENDEMENT SP3

FRACTIE SP

Toevoeging aanvraagformulier bijzondere bijstand bij rekening eigen bijdrage inzake de WMO.

Overwegende
-Iedereen een eigen bijdrage betaald of gaat betalen voor enkelvoudige en meervoudige huishoudelijke hulp;
-Een percentage van de gebruikers recht zou kunnen hebben om vanuit de bijzondere bijstand om deze eigen bijdrage terug te kunnen;
–Deze bijzondere bijstand onderbesteedde middelen heeft;
–De burgers van Enkhuizen gebaat zijn bij duidelijkheid en financiële ondersteuning als dat nodig blijkt te zijn;
Besluit
–Het college te verzoeken om bij elke rekening en toekenning van aanvragen HV1-HV2 een begeleidende brief en een aanvraagformulier te voegen met uitleg tot mogelijkheid van teruggave eigen bijdrage
De raad bijeen;
Enkhuizen 3 juli 2007

NB: Ingetrokken omdat dit een extra aandachtspunt wordt, het zou automatische moeten zijn, is dat nog niet altijd, nu moet ddat dus beter gaan. Daarom ingetrokken.

GEMEENTERAAD ENKHUIZEN
AMENDEMENT SP4

FRACTIE SP

18+ plus regeling

Overwegende dat:
-Als het jongste kind van een alleenstaande ouder met een bijstandsuitkering 18 wordt, deze ouder zo’n twintig procent in inkomen op achteruit gaat.
-als het jongste kind van een alleenstaande ouder in de bijstand 18 wordt, hij of zij wordt geacht mee te betalen in de kosten van levensonderhoud, ook al heeft hij/zij alleen studiefinanciering.
-bijverdiensten van de studerende zoon of dochter vaak geheel of gedeeltelijk gekort op de uitkering van de ouder (meestal de moeder)
- andere studenten rond € 10.000 per jaar mogen bijverdienen.
-kinderen uit een gezin waar de alleenstaande ouder een uitkering heeft,minder kansen heeft.
Besluit
 het college op te dragen om met een voorstel naar de raad te komen waarbij de bijverdiensten van het studerende kind buiten beschouwing worden gelaten bij het bepalen van de hoogte van de (bijstands)uitkering van de ouder.

Enkhuizen 3 juli 2007

NB: De wethouder was stellig in zijn opvatting dat gemeenten dit niet mogen doen, wij wachten mbt dit specifieke geval zijn schriftelijke reactie af. De FNV Vrouwen is namelijk een andere mening toegedaan en lobbyt flink in de 2e Kamer om dit een standaardregeling te laten worden.

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier