Steunactie voor met ontslag bedreigde VMBO-leerkracht

24 november 2006

Steunactie voor met ontslag bedreigde VMBO-leerkracht

24-11-2006 • Leerkracht Pierre Diederen van het Stedelijk Lyceum Roermond wordt met ontslag bedreigd omdat hij misstanden op zijn school aan de kaak heeft gesteld. Hij deed dit in de documentaire ‘Jan en alleman’ van Theo Uittenbogaard en Jan Marijnissen. De directie eist dat Diederen niet langer in het openbaar spreekt over problemen met de bureaucratie en het management. De scheikundedocent weigert echter zich de mond te laten snoeren. Via een op www.sp.nl geplaatst mailformulier kunt u de directie van de school laten weten dat u achter Pierre Diederen staat.

Vrijdagavond 24 november besteedt het tv-programma Netwerk om 19:20 uur aandacht aan deze zaak. Op 21 november stuurde Jan Marijnissen een open brief naar diverse onderwijsorganisaties om deze leerkracht te steunen. Onder meer de Algemene Onderwijsbond (AOb), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), het Landelijke Actie Komitee Scholieren (LAKS) en de Vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) hebben inmiddels laten weten achter Diederen te staan.

Het feit dat Diederen met ontslag wordt bedreigd is volgens Jan Marijnissen een schande. “Van deze mensen moeten we het juist hebben. Ze tonen betrokkenheid en moed. Zij kijken niet weg, maar willen het beste voor hun leerlingen. Het zijn de managers die dat niet kunnen verdragen. Dit gaat hun wereld van papier en dode regeltjes te boven.” Hij roept iedereen – binnen en buiten het onderwijs – op om de leerkracht te steunen. Het is volgens de SP de hoogste tijd dat de werkvloer in verzet komt tegen de bureaucratie en schaalvergroting, regelzucht en een managerscultuur.

www.sp.nl