Ex-WAO'ers kansloos op arbeidsmarkt

9 november 2006

Ex-WAO'ers kansloos op arbeidsmarkt

De herkeuringsnormen voor de WAO zijn zo streng dat ook UWV en de reïntegratiebedrijven erkennen dat er werknemers gezond worden verklaard die kansloos zijn op de arbeidsmarkt.
FNV en cliëntenorganisaties komen tot deze conclusie in het rapport -Praktijksignalement Herbeoordeling-.

Weinig kans
Gezondverklaarde WAO'ers maken weinig kans op een baan. Werkende WAO'ers met een gedeeltelijke uitkering merken niet meer kans te hebben op urenuitbreiding. Al met al zit 90 procent van de WAO'ers na de herkeuring nog steeds zonder werk of zonder urenuitbreiding. WAO'ers die wel aan de slag komen, staan na korte tijd weer op straat.

'Sociaal drama'
Leo Hartveld, de nieuwe federatiebestuurder van de FNV, pleit voor een terugkeer naar de keuringseisen van voor oktober 2004. Hij noemt de huidige situatie een sociaal drama. De politiek moet erkennen dat er WAO'ers de arbeidsmarkt opgestuurd worden die te ziek zijn om te werken en die geen werkgever wil hebben.

Bron:Sociaalbestek
gepost door:S.Quasten