ALGEMENE BESCHOUWING OP DE PROGRAMMABEGROTING

7 november 2006

ALGEMENE BESCHOUWING OP DE PROGRAMMABEGROTING

VANDAAG DE 7E NOVEMBER STOND DE PROGRAMMABEGROTING OP DE AGENDA.
HET WAS EEN REDELIJK CHAOTISCH GEBEUREN EN VANDAAR ALS EERSTE NU ONZE ALGEMENE BESCHOUWING, DE INHOUDELIJKE DISCUSSIE EN BIJDRAGE VOLGT.

Voorzitter,

Voor ons ligt de programmabegroting 2007. Het is een mooi uitgevoerd boekwerk geworden, met overzichtelijke paragrafen en een kloppende begroting. Daar zijn we blij mee, en ongetwijfeld ook de provincie.

Dit alles heeft echter wel een prijs gehad: al enkele jaren is de ruimte om nieuw beleid te voeren zeer beperkt. Daarnaast werkt het ambtenarenapparaat na deze “afslanking” met beperkte capaciteit aan de vele ambities die het college zich toch gesteld heeft. Wij spreken onze waardering uit voor de wijze waarop het apparaat haar taken invult met beperkte middelen. Wij betreuren het dat een uitgebreide kerntakendiscussie nog nooit heeft plaatsgevonden; nu de buitendienst zware klappen lijkt te krijgen, lijkt het ons wenselijk om het hier alsnog over te hebben.

De SP ziet er weinig in om na het coalitieakkoord en het weer te moeten reageren op wat onze fractie liever had gezien, die standpunten zijn meermalen naar voren gekomen en hiervoor verwijzen we naar onze deze eerdere reacties, ook te vinden op onze website https://enkhuizen.sp.nl
.
Voor een aantal zaken willen wij toch wat extra aandacht vragen:

Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
De SP maakt zich nog steeds zorgen over de in en uitvoering van de WMO, deze komt nu heel snel dichterbij, over de aanbesteding van de thuiszorg is nagenoeg nog niets bekend, alleen dat Alkmaar het voortouw hierin neemt, daarnaast vinden wij het ronduit beschamend dat er tot op heden geen informatieavonden of überhaupt informatie beschikbaar is gekomen voor de burger.

Men doet het voorkomen alsof er met de invoering van de WMO in wezen niet veel veranderd ten opzichte van de huidige regelingen, maar dat is natuurlijk een gotspe, zeker voor wie de ontwikkelingen op dit gebied in Nederland heeft gevolgd.

Op papier lijkt het heel wat, maar voor de praktijkuitvoering zal er nu toch het een en ander moeten gebeuren. Wat is de huidige stand van zaken met betrekking tot de uitvoering, communicatie en eigen bijdrage?

Jeugdbeleid
Om het BOS-project een extra impuls te geven vindt de SP dat kinderen meer invloed moeten krijgen op zaken die direct op deze doelgroep van toepassing is. Daarom dienen wij later ook een voorstel in om de invloed van de jeugd op het beleid te vergroten.
De insteek voor het verstevigen van de breedtesport vinden wij te mager, het daadwerkelijk meer toegankelijk maken van sport voor de jeugd, komt in deze begroting niet goed uit de verf.

Ouderenbeleid
Met het ouderenbeleid gaat het goed, behoorlijk goed zelfs, waarvoor onze complimenten. Gezien de vergrijzing is het volgens de SP wenselijk om genoeg geld voor ouderenbeleid uit te trekken. Een onderschrijding van het budget met 45% is derhalve zeker niet gewenst.
Verder willen het College er nog op wijzen dat volgend jaar rond deze tijd 90% van de gemeenten een informatiepunt ouderen mishandeling moet hebben, wij begrijpen dat dit onderwerp nog in de “taboesfeer” hangt maar ca. 1op de 20 ouderen (160,000 per jaar in heel Nederland) heeft hier jaarlijks mee te maken. Een belangrijke vraag hierbij is of de gemeente al stappen ondernomen heeft om een dergelijk informatiepunt in te richten in bijvoorbeeld het WMO-loket. Het bijgevoegde voorstel kan een eerste aanzet zijn.

Open discussies in de raad
In algemene zin vindt de fractie van de SP dat wij als gemeenteraad meer echt moeten discussiëren. Aan het begin van de zittingstermijn van het college werd nog uitgebreid gezegd dat beslissingen niet in beton zouden worden gegoten maar hier goed in de gemeenteraad over gesproken zou worden. Wij gaan er daarom van uit dat eerder toegezegde brede raadsdiscussies over bijvoorbeeld centrale huisvesting, de nieuwe “Harlingersteiger” en de buitendienst –de eerste twee liever niet, de laatste moet blijven- ook daadwerkelijk plaats zullen vinden.

Burgerparticipatie
Meermalen heeft de fractie van de SP al aandacht gevraagd voor meer burgerparticipatie, maar het lijkt erop dat de burger meer en beter betrekken bij besluitvorming, een zeer moeilijk proces wordt. Wij nemen de Paktuynen als voorbeeld, waar pas na enige commotie besloten is tot hoorzittingen. Je hebt als gemeente een plan of idee, daar ga je mee naar de burger, legt je oor te luisteren, en dan ga je pas verder. Dat lijkt ons in ieder geval de beste weg om te gaan. Het verbaast ons daarbij ook dat bijvoorbeeld het voorproefje“Water als Economische Drager” (of “Toeristen over Water, of “Nieuwe Harlingersteiger”) een besloten gebeuren was. Van de genoemde logistieke reden -de dag erna zou de inspraakprocedure van start gaan- hebben wij niets gemerkt.

Beiaardier
Tenslotte vragen we graag nog aandacht voor de stadsbeiaardier. Gezien het feit dat een outplacementtraject waarschijnlijk geen vervangende werk zal opleveren, en het feit dat de gemeente hierna toch geld kwijt is voor een uitkering, vragen wij ons af of deze situatie niet meer kost dan het oplevert. In algemene zin moet hier altijd rekening mee worden gehouden bij het personeelsbeleid.

Samenvattend
Samenvattend kunnen we zeggen dat het met het ambitieniveau en de financiën redelijk goed lijkt te gaan. Tegelijkertijd merken te veel “Henkuzers” hier te weinig van. De kloof tussen politiek en burger, onderhoudsachterstanden en de armoede, groeien net zo hard als de ambities van dit College op het gebied van grote projecten. Kortom, er is nog heel veel werk te verzeten om Enkhuizers het idee te geven dat hun stem ook na de verkiezingen in maart ertoe doet!

Dank u wel.