Uit de bijstand aan de slag in de zorg

16 september 2006

Uit de bijstand aan de slag in de zorg

In Friesland wordt een project gestart om mensen met een uitkering op te leiden voor een baan in de zorg. Het mes snijdt aan twee kanten: uitkeringsgerechtigden stromen uit de bijstand of doen actiever mee in de samenleving en het niveau van de zorg wordt verhoogd.

Het project ZorgSupport is een initiatief van GMTbv, een scholing- en adviesbureau, en Ventura Friesland , een opleidingsbedrijf voor werk in de zorg. Zestien Firese gemeenten en drie zorgonstellingen hebben inmiddels toegezegd mee te werken aan de pilot, die dit jaar nog van start moet gaan.
ZorgSupport gaat mensen met een bijstandsuitkering opleiden voor werk in de zorg of voor ondersteunende taken voor vrijwilligers en mantelzorgers. Dit jaar kunnen al zestig tot zeventig mensen via het traject worden opgeleid. In het eerste jaar willen de initiatiefnemers zeker honderd mensen aan het werk helpen. Als de proef slaagt, zullen de doelen ieder jaar worden bijgesteld.

Gepost door:S.Quasten
Bron: Friesch dagblad