Geen extra budget voor WMO

4 september 2006

Geen extra budget voor WMO

Gemeenten krijgen geen extra geld voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Staatssecretaris Clémence Ross-van Dorp gaat er nog steeds vanuit dat het afgesproken budget toereikend zal zijn.

Afgelopen zomer deden veel meer mensen dan was voorzien een beroep op de AWBZ-zorg en vooral in de thuiszorg ontstonden daarom tekorten. Straks moeten gemeenten in het kader van de Wmo deze zorg gaan leveren. Het huidige tekort doet veel gemeenten vrezen voor hun eigen budget in 2007, omdat de omvang daarvan evenals dit jaar is gebaseerd op cijfers uit 2005.

Maatregel
Staatssecretaris Ross trok onlangs 95 miljoen euro uit om de problemen voor dit jaar op te lossen, maar ze liet weten dat dit een incidentele maatregel is. Van een structurele verhoging van het budget wil ze niet weten. Wel laat Ross nog onderzoeken hoe het kan dat de vraag zoveel meer is gestegen dan verwacht. Ze verwacht overigens wel dat die groei weer zal afnemen.

S.Quasten
Bron: Gemeente.nu