Eindhoven: boycot de WMO

14 september 2006

Eindhoven: boycot de WMO

Eindhoven wil met een aantal gemeenten ten strijde trekken tegen het Wmo-beleid van staatssecretaris Ross van Volksgezondheid. Het niet uitvoeren van de wet - die op 1 januari van kracht wordt - is een van de opties die wordt onderzocht.

Dat stelde de Eindhovense wethouder Hans-Martin Don van zorg, sociale zaken en WMO (SP) gisteravond in de raadscommissie Maatschappelijke Zorg. Don is 'functioneel nijdig' op Ross. Zij heeft nog steeds niet aan Eindhoven laten weten of zij per 1 januari meer geld vanuit het Rijk naar de gemeente wil overhevelen voor de uitvoering van de Wmo.

Geldgebrek
Gezien de stijgende zorgvraag dit jaar, vrezen Eindhoven en vele gemeenten in grote financiële problemen te komen. Het rijksbudget dat per 1 januari wordt overgeheveld, is gebaseerd op zorgcijfers uit 2005. De kwaliteit van zorg komt door geldgebrek in het geding, zo stellen de gemeenten.

Opties
'Ik wil nu samen met andere gemeenten overleggen hoe we gemeenschappelijk tegen het Rijk kunnen optreden. Verschillende opties worden onderzocht', aldus Don na afloop van de vergadering. Hij tekende daarbij aan nog niet te hebben nagedacht over de gevolgen van deze lokale bestuurlijke ongehoorzaamheid.

Knelpuntenbudget
De Eindhovense politiek is akkoord met de instelling van een knelpuntenbudget van 100.000 euro voor het wegwerken van wachtlijsten voor huishoudelijke verzorging. Het college wil met deze financiële buffer de Eindhovense wachtlijsten voor 1 januari wegwerken.

Gepost door:S.Quasten
Bron:Zorgwelzijn.nl