CDA-achterban wil ruk naar links

25 september 2006

CDA-achterban wil ruk naar links

Achterban CDA eist hogere uitkeringen
Een deel van de achterban van het CDA noemt de aangekondigde verbetering van de koopkracht van 1% onvoldoende. De groep eist dat de uitkeringen een aanzienlijke inhaalslag maken. Dat heeft de CDA basisgroep sociale zekerheid zondag gezegd.

'Het voorstel van het kabinet Balkenende komt voor de minima neer op een stijging van het inkomen van zo'n € 7 tot € 10,5 per maand. Om alleen de stijgende energiekosten te kunnen betalen, is dat ontoereikend', stelt voorzitter Arend Jansen van de groep CDA-leden die leven van een uitkering of daarvan afhankelijk zijn geweest.

Ongedaan
De interne werkgroep van de partij eist dat het CDA de gevolgen van de ontkoppeling ongedaan maakt. Als gevolg van deze maatregel van minister Aart Jan de Geus van Sociale Zaken zijn de uitkeringen in 2004 en 2005 achtergebleven bij de lonen.

Hoogte
De minima binnen het CDA willen bovendien dat uitkeringen altijd boven de grens van 80% van het minimumloon uitkomen. Op dit moment bedraagt de hoogte van veel uitkeringen, zoals de bijstand, 70% van dit loon.

Aftrekbaar
Opmerkelijk is verder dat de werkgroep ingaat tegen de lijn van het partijbestuur om niet te tornen aan de belastingaftrek van de hypotheekrente. Bij huizen met een hypotheek van meer dan € 400.000 moet de rente over deze schuld niet langer aftrekbaar zijn bij de fiscus, stelt de werkgroep.

Rijke mensen
'Het huidige systeem bevoordeelt rijke mensen onevenredig. Het gaat ten koste van de solidariteit, één van de kernwaarden van het CDA', aldus Jansen.

Bron:Gemeente.nu
Gepost door: S.Quasten

Noot: Dit is een opvallend gegeven en een zeer duidelijke roep binnen de CDA-achterban om "sociaal" te worden.
De achterban blijft morren over de koers die het CDA tot nu toe met de VVD samen heeft gevaren. Men was al faliekant tegen de NO-Claim, daar werd de achterban genegeerd, tot vlak voor Prinsjesdag het CDA aankondigde dat deze maatregel niet heeft opgeleverd wat men had gehoopt, en de NO-Claim maar weer afgeschaft moet worden.
Deze nieuwe geventileerde geluiden geeft nog hoop dat er een andere weg ingeslagen kan en moet worden.Men schuift duidelijk op in de richting van het SPprogramma:). Nu zien wat de CDA-top met deze signalen gaat doen...