Oproep aan Ross: 'WMO-belofte maakt schuld'

31 augustus 2006

Oproep aan Ross: 'WMO-belofte maakt schuld'

Vijf politieke partijen en drie wethouders van de grote steden roepen staatssecretars Ross op om de gemeenten voldoende budget te geven voor de thuiszorg.'Belofte maakt schuld', stellen ze.

Een deel van de thuiszorg gaat op 1 januari 2007, met de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, over naar gemeenten. Staatssecretaris Ross heeft volgens de partijen en de wethouders die de oproep hebben ondertekend, beloofd dat gemeenten voldoende budget krijgen om die taak waar te maken. Tijdens het debat over de WMO in de Eerste Kamer zij de staatssecretaris dat er op geen enkele manier sprake is van een bezuiniging of efficiencykorting'. Die belofte maakt de staatssecretaris niet waar, menen de ondertekenaars van de oproep.

Cliëntenstop
De vraag naar thuiszorg is in 2006 gestegen. Zelfs zoveel dat thuiszorgaanbieders tijdens de afgelopen hete zomer een cliëntenstop invoerden. Dat probleem lost Ross op door 95 miljoen euro extra uit te trekken om de knelpunten aan te pakken. 'Maar gemeenten zitten straks met de gebakken peren. Want het budget dat zij overgeheveld krijgen, is gebaseerd op 2005; een budget dat dus totaal niet berekend is op de gegroeide vraag,' stellen de partijen en wethouders.

Niet acceptabel
'Wat dat betekent, laat zich raden. Hoge eigen bijdrages om het tekort nog enigszins te beperken en groeiende wachtlijsten. Dat vinden wij niet acceptabel. Dat is ons niet beloofd', aldus de oproep.
De oproep is ondertekend door :
Naïma Azough van GroenLinks,
Bert Bakker van D66,
Agnes Kant van de SP,
André Rouvoet van de ChristenUnie
en Gerdi Verbeet van de PvdA.
Behalve deze polici zetten ook de wethouders Bert van Alphen van Den Haag, Cees van Eijk van Utrecht en Marijke Vos van Amsterdam hun naam onder de oproep.

Bron: welzijn.nl