Gemeenten gaan rioleringszorg vergelijken

28 augustus 2006

Gemeenten gaan rioleringszorg vergelijken

Ongeveer twintig Gelderse gemeenten wisselen de komende maanden informatie met elkaar uit over hun rioleringszorg. Via het overnemen van elkanders sterke punten en door samen te werken verwachten ze 45 tot 60 miljoen euro te besparen.

Dat is althans de inschatting van de stuurgroep Toekomst Waterketen Gelderland , die het project begeleidt. Aan het onderzoek doen grote gemeenten mee als Arnhem en Ede, maar ook kleine als Groesbeek, Lochem en Druten. Het initiatief wordt ondersteund door het ministerie van VROM met 50.000 euro. Als het Gelderse project slaagt, volgen waarschijnlijk gelijksoortige projecten in andere provincies.

Besparingen
Deskundigen bekijken de komende maanden bij iedere gemeente de toestand van het riool . Daarnaast wisselen de deelnemende gemeenten gegevens met elkaar uit over de uitgaven voor rioolbeheer, overlast en klachtenafhandeling. Begin 2007 moeten alle gegevens in kaart zijn gebracht. Vervolgens willen de gemeenten besparingen realiseren door sterke punten van elkaar over te nemen en samenwerkingsverbanden met elkaar aan te gaan.

300 Gemeenten reageren op brief rioolrechten

Ongeveer driehonderd gemeenten hebben gereageerd op de brief van Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging Energie Milieu en Water (VEMW) over de rioolrechten. Dat zegt woordvoerder Marc-Jan Ahne van VEH.

De twee organisaties stelden in mei dat een forse stijging van de rioolrechten voorkomen kan worden, door meer samen te werken.
De opbrengsten voor gemeenten uit rioolrechten stijgen de komende jaren fors. De verwachting is dat de uitgaven tot 2015 verdubbelen, wat voor een gemiddeld huishouden op een verhoging van 150 euro neerkomt. De twee organisaties stelden in mei dat gemeenten door ‘samenwerking en slimmer werken’ veel konden besparen. Op de kosten voor rioolbeheer berekenden zij een besparing van 10 tot 15 procent.

Verhoging onnodig
De rioolrechten stegen in 2006 gemiddeld met 8 procent ten opzichte van 2005. De aangekondigde verdubbeling van de kosten komen vooral doordat steeds meer gemeenten de afvoer van regenwater afkoppelen van het gemengde riool. Ook vervanging en renovatie van bestaande riolering zorgt voor kostenstijging. Volgens VEH en VEMW is deze aangekondigde verdubbeling extreem en onnodig.

Veel reacties
De brief uit mei bleek niet aan dovemansoren besteed. De VEH kreeg ongeveer driehonderd reacties, waarvan een derde daadwerkelijk inhoudelijk op de kwestie inging. “Veel gemeenten lieten weten al bezig te zijn met het zoeken van samenwerking op dit gebied”, meldt Ahne. “Andere gemeenten gaven aan onze brief mee te nemen bij de discussie rond het opstellen van een nieuw rioleringsplan. En er waren ook gemeenten die het niet met onze conclusies eens waren of de brief slechts ter kennisgeving aannamen.”
Volgens Ahne was de brief vooral bedoeld om gemeenten alert te maken. “Het onderwerp samenwerking staat op de agenda en dat is wat ons betreft een mooi winstpunt.”

BRON: Vereniging Eigen Huis /gemeente.nu.nl

Bron:Gemeente Nu

Nu de gemeente Enkhuizen de mond vol heeft over het vergroten van samenwerkingsverbanden, om effiecienter en kostenbesparend te kunnen opereren, lijkt dit een uitgelezen kans, om ten eerste van het VROM geld los te kijgen en een mogelijke grote besparing voor elkaar te krijgen. Zoals een ieder weet is de riolering in Enkhuizen aan vervanging toe en dat gaat geld, heel veel geld kosten.
Alle initiatieven en mogelijkheden om voor de inwoners de kosten niet uit de hand te laten gieren moeten dus worden aangegrepen.