h

inbreng SP-fractie raadsvergadering 6 juni 2006

10 juli 2006

inbreng SP-fractie raadsvergadering 6 juni 2006

Zoals gewoonlijk hebben wij de notulen van de raadsvergadering (dit keer die van 6 juni) vrij laat binnengekregen, maar wij willen u onze inbreng niet onthouden. Diverse interressante en redelijk pittige onderwerpen kwamen daar aan bod.

Aanleg trapveld tussen Hoeksloot en Tureluurstraat.

Mevrouw Quasten (SP) beklemtoont dat de fractie van de Socialistische Partij een groot voorstandster is van veel speelruimten voor alle doelgroepen. De fractie kan zich vinden in de toezeggingen van de heer Franx omtrent de inrichting van de groenstrook: lage hekken met begroeiing, geen kooien. Een grasveld lijkt echter een minder goed idee daar dit bij regenachtige weersomstandigheden onbespeelbaar wordt. Het trapveld zal moeten worden verhard.
Eén van de insprekers suggereerde dat in dit geval gemeenschapsgeld incorrect zou worden gebruikt. Jeugd en jongeren behoren echter ook tot de Enkhuizer gemeenschap.
Het is begrijpelijk dat de buurtbewoners huiverig zijn voor eventuele overlast, maar vooralsnog neemt de SP-fractie aan dat wethouder Franx die tot een minimum zal weten te beperken.
Het genoemde terrein achter De Laars – door kinderen in de buurt ook wel het schateiland genoemd – is een groene ‘bult’ met veel bomen en struiken, dus geen goede alternatieve locatie. Daarbij komt dat de gemeenteraad heeft uitgesproken dat het nieuwe trapveld binnen de wijk ‘Oude Gouw’ moet worden gerealiseerd. Als ook nog (een deel van) het Tulpenplein wordt verhard, zoals een aantal jaren geleden is toegezegd, is één en ander voor de fractie reden tot jubelen!

Aanpassing Vlekkenplan Recreatieoord op basis van gehouden marktconsultatie.

De heer Bokhove (SP) steunt de uitbreiding van Sprookjeswonderland, maar heeft moeite met de verplaatsing van de camping ten gunste van de recreatiewoningen. Tijdens de behandeling van de havenatlas was de gehele raad van oordeel dat ook op het toerisme een visie zou moeten worden ontwikkeld. Welnu, volgens dit vlekkenplan profileert de gemeente Enkhuizen zich met een bungalowpark, waarvan er in Nederland al meer dan 300 zijn!
Het park slechts als kostendrager beschouwen, is een magere basis. De helft van het tekort van € 25 miljoen wordt terugverdiend door sneller te bouwen; een groot deel van de andere helft moet in de komende 20 jaar uit diverse inkomstenbronnen worden verkregen. Kapitaliseren heet dat. Dat levert geen geld op, hoogstens worden de kosten gedekt. Uiteraard zal sprake zijn van een zekere spin-off, maar dat geldt ook voor een nieuwe steiger of een ander plan.
De fractie van de Socialistische Partij verbaasde zich over de uitspraak dat uit alle plannen het beste zou worden gehaald om één goed plan te kunnen opstellen. Het is de vraag of de som der delen uiteindelijk een goed eindresultaat oplevert. Zonder in de details van de marktconsultatie te treden, mag worden gezegd dat uit één van de plannen aanzienlijk meer is geleend dan uit een ander. Bovendien wordt zonder meer aangenomen dat alle getallen en het eindresultaat, te weten € 0,--, kloppen. Mevrouw De Munnik vond dat nogal toevallig en waarschijnlijk hebben meer mensen dat gevoel!
Nu het plan wordt aangepast, moet opnieuw worden onderzocht of daarvoor voldoende maatschappelijk draagvlak bestaat.
Als de Socialistische Partij iets naar voren brengt, wordt altijd de klassieke vraag gesteld waar het benodigde geld vandaan moet komen. Erfpacht, camping en uitbreiding van Sprookjeswonderland leveren geld op. Dat geld moet in die prachtige anderhalve kilometer worden geïnvesteerd, maar helaas is op dit moment niet duidelijk waaraan de Enkhuizers zelf iets hebben. Een minder ambitieus, kostendekkend plan moet passen in de te ontwikkelen visie van het gemeentebestuur op het toerisme in Enkhuizen, nu en in de toekomst.

Tweede termijn:

De heer Bokhove (SP) begint zijn spreekbeurt met twee korte opmerkingen.
• De PvdA-fractie verwacht dat het zwembad meer inkomsten zal krijgen. Dat klinkt aardig, maar aangezien de bezettingsgraad al hoog is, zullen waarschijnlijk capaciteitsproblemen ontstaan.
• Evenals de NE-fractie meent de fractie van de Socialistische Partij dat de infrastructuur een zeer belangrijk onderwerp is.
Het TRAp is inmiddels 14 jaar oud. Tijdens de coalitiebesprekingen waren de meeste partijen van oordeel dat het niet goed mogelijk zou zijn langetermijnvisies te formuleren. Wel kan worden gezegd dat het TRAp inmiddels is verjaard en dus een nieuwe visie moet worden ontwikkeld.
Er wordt geschermd met de directe werkgelegenheid die het plan met zich brengt. Daar kan tegenover worden gesteld dat èlk goed plan indirecte werkgelegenheid creëert. Ten aanzien van de directe werkgelegenheid doen de raadsleden er goed aan nogmaals de samenvatting te lezen van het plan waaruit het meeste is geleend. Daaruit blijkt dat het aantal nieuwe banen erg tegenvalt.
De portefeuillehouder heeft op verschillende vragen nog geen antwoord gegeven.
 Waarom is ten behoeve van dit vlekkenplan vooral uit één plan geleend?
 Waarom zijn de ramingen uit dat plan overgenomen zonder een kritische nota of waarom wordt er geen haalbaarheidsonderzoek gedaan?
 Ook is de wethouder niet op het maatschappelijk draagvlak ingegaan.
Tot slot. De fractie van de Socialistische Partij is het met de heer Van der Pluym eens dat voor de sportvelden een goed plan moet worden gemaakt.

Intentieverklaring Westfrisiaweg.

Mevrouw Quasten (SP) betoogt dat de fractie van de Socialistische Partij al eerder heeft aangegeven last van koudwatervrees te hebben, maar ook heel goed beseft dat er íéts moet gebeuren. Om de spanning weg te nemen, vermeldt zij dat haar fractie vóór ondertekening van de intentieverklaring is. Wel moeten nog een aantal kanttekeningen worden geplaatst.
Al eerder vanavond is opgemerkt dat bepaalde onderdelen, zoals financiën en het tracé, nog wat wazig zijn. Hopelijk kan de wethouder toevertrouwd worden dat elke fase teruggekoppeld zal worden naar de gemeenteraad.
De VVD/D66-motie is een extra ondersteuning van de geuite zorgen en zal dan ook door de SP-fractie worden gesteund.
Voor de SP-fractie is de financiële bijdrage die van de gemeente Enkhuizen wordt verwacht een punt van zorg; het is belangrijk dat daaraan een plafond wordt gesteld. Daarbij rijst de vraag vanaf welk moment de benodigde gelden moeten worden gereserveerd en ten laste van welk budget.
Om de solidariteit binnen de West-Friese gemeenten nog eens te benadrukken, zal de fractie van de Socialistische Partij vóór ondertekening van de intentieverklaring stemmen.

Programmarekening 2005.

De heer Bokhove (SP) onderschrijft dat de programmarekening er door de bank genomen goed uitziet. De getrouwheid en de rechtmatigheid, waarin veel tijd is gestoken, zijn niet in het geding, integendeel. Het negatieve resultaat, bijna € 100.000,-- is echter feitelijk groter, te weten € 400.000,--, omdat uit het volgende raadsvoorstel blijkt dat, bijvoorbeeld, te veel geld aan het personeelsbudget is onttrokken. Het resultaat is dus wat geflatteerd.
Jammer dat als gevolg van de redactionele opzet en de lay-out het geheel niet ‘lekker weg leest’. In elk geval is niet in één oogopslag duidelijk hoe de uitkomst van het sommetje tot stand is gekomen. In de commissievergadering stelde spreker een vraag over ‘besluit, begroting en verantwoording’. Naar aanleiding daarvan werd verwezen naar de beruchte lijst van punten die op de valreep op tafel kwam. In de toekomst zal dat allemaal wat duidelijker moeten zijn.
De fractie van de Socialistische Partij hecht het grootste belang aan het onderdeel ‘personeel’. Vandaar dat in de commissievergadering werd gevraagd of, mede gelet op landelijke ontwikkelingen, niet kon worden voorzien dat een aantal personeelsleden zou vertrekken, bijvoorbeeld op basis van de FPU-regeling. Het gaat in dit geval om een groot financieel verschil, te weten afgerond € 500.000,--. Weliswaar wordt via een vervolgvoorstel een deel van het probleem opgelost, maar de SP-fractie had dat liever anders gezien.

tweede termijn:
In de commissie stelde de burgemeester dat het niet uitmaakt of het werk door eigen dan wel extern personeel wordt gedaan, mits bìnnen het budget wordt gebleven.
De fractie is het niet met deze zienswijze eens, omdat het inhuren van externe krachten als onvermijdelijke consequentie heeft dat na afloop van de inhuurperiode de kennis verdwijnt.
Ook over het frictiekostenbudget, punt c, moet een opmerking worden gemaakt. De bedragen voor 2006 zijn, vanzelfsprekend, ramingen, maar naar het zich laat aanzien zal aan het eind van 2006 een tekort van € 129.000,-- aan de orde zijn. Mede daarom wordt nu om € 50.000,-- gevraagd. De SP-fractie zal graag zien dat in de najaarsnota precieze bedragen worden vermeld.

Voorjaarsnota 2006.

De heer Bokhove (SP) betreurt dat voor de in het stuk vermelde opsomming van baten en lasten niet de lay-out is gebruikt die voor de frictiekosten is gekozen.
Onder het kopje ‘Programma 9, ruimtelijke ordening en volkshuisvestingsfonds’ wordt € 36.000,-- ten laste van het volkshuisvestingsfonds gebracht en € 36.000,-- ten laste van de exploitatie. Waarom is niet datgene gedaan wat de raad in navolging van een PvdA-amendement heeft besloten?
Verder is opgevallen dat onderhoud wordt uitgesteld, omdat mógelijk centrale huisvesting zal worden gerealiseerd. Dit wekt de indruk dat al een beslissing is gevallen, maar dat is geenszins het geval.

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier