h

ALGEMENE BESCHOUWINGEN 2006

5 juli 2006

ALGEMENE BESCHOUWINGEN 2006

Op een eerder tijdstip dan gebruikelijk hebben alle fracties hun algemene beschouwingen aangeleverd ivm de Kadernota die op 6 juli wordt behandeld.
Onderstaand is de schriftelijke versie van de SP-fractie te lezen.

Algemene Beschouwingen Socialistische partij (SP) 2006

GAAT ENKHUIZEN VOOR AMBITIE OF VOOR VISIE?

Nullijn
De SP wil een verstandig financieel beleid . Wij denken echter dat enkele andere keuzes beter voor Enkhuizen kunnen zijn. Handhaving van een financiële nullijn moet namelijk níet betekenen dat de dienstverlening van de gemeente en de voorzieningen voor de burgers van Enkhuizen afkalft. Zoals wij al tijdens de verkiezingen aangaven: andere keuzes, zelfde rekening. Uitgangspunt hierbij moet volgens zijn dat de burgers van Enkhuizen direct baat moeten hebben bij het gevoerde beleid; dus als de keuze is twee projecten van enkele miljoenen en afkalving van de voorzieningen, óf één project en handhaving cq. het herinvoeren of weer op peil brengen van de voorzieningen, dan kiezen wij voor het laatste. Met als voorbeeld dak- en thuislozenopvang, en de terugkeer van het sociaal raadswerk.

Waarbij opgemerkt moet worden dit soort voorzieningen een algemeen belang dienen en niet ondergesneeuwd dienen te worden omdat er voorrang wordt gegeven aan grote projecten.

Lasten voor de burger
De SP is het eens met het standpunt dat de lasten voor de burger en bedrijven niet (wezenlijk) mogen toenemen en dat overheidsdiensten zo veel mogelijk kostendekkend dienen te zijn.

Projecten
Het huidige college kent vele ambities, met name in de vorm van op stapel staande projecten. De SP vraagt zich echter af:
- Welke visie op Enkhuizen heeft het college hierbij? We vrezen dat vele projecten gestart worden zonder een duidelijke visie op de toekomst van Enkhuizen.

Ook wordt de schijn gewekt een aantalprojecten uit te willen voeren omdat daar een (minimaal) deel aan subsidie tegenoverstaat.. Daar het veel geld betreft, soms in de vorm van “verwachte” opbrengsten, is een dergelijke visie ons inziens wél nodig. Dit zal daarom prioriteit moeten krijgen, voordat we diverse voorzieningen hebben waar niemand wat aan heeft en die niet afgestemd zijn op elkaar.

-Waarom meteen zo veel projecten tegelijk, met ongeveer hetzelfde doel, namelijk stimulering van het toerisme en de werkgelegenheid. Wat de laatste betreft vinden wij de onderbouwing “ natte vingerwerk”. We onderschrijven de noodzaak voor beleid op dit gebied, maar wensen een bedachtzamere aanpak met meer visie.

-Ondanks het feit dat “de onderwerpen globaal worden omschreven” en dat “de genoemde onderwerpen beogen een aanzet te zijn tot nadere beschouwing.”, merken wij toch op dat veel projecten wel erg vaag en onduidelijk zijn. Hierin schuilt het gevaar dat we in projecten stappen, zonder dat we weten waar we precies instappen. Ook hier is een heldere toekomstvisie onontbeerlijk. Over de projecten in detail:

1) Zwembad: wij zien graag dat het college garandeert dat het schoolzwemmen ook in de toekomst niet in gevaar komt.

2) Archief: hier wordt vermeld dat “uit kostenoverwegingen wordt voorgesteld dit project niet uit te besteden.” Wij vinden het opvallend dat dit bij de meeste andere projecten juist wél gebeurt. Dit verdient navolging, immers, kennis blijft zo beter in de organisatie én het kost in sommige gevallen (veel) minder.

3) ICT: de SP ziet graag dat open standaarden en open source software duidelijk in beeld zijn bij het vormgeven van de digitale dienstverlening.

4) Onderwijs: Het bedrag dat gereserveerd wordt lijkt ons wat aan de magere kant. Ook wordt al gemeld dat de op dit moment begrote kosten niet toereikend zullen zijn. De SP vindt dat het onderhoud in ieder geval plaats zal moeten vinden.

5) Onderhoud openbare ruimte. De SP vindt het onacceptabel dat groot vinden. achterstallig onderhoud niet kan plaatsvinden, zéker in het licht van enkele andere grote projecten waar blijkbaar wél geld voor is. Liever dan één of meerdere ambitieuze projecten minder. Een goede infrastructuur is óók onmisbaar voor de door Enkhuizen gestelde toeristische en economische doelstellingen. Onze stad moet er mooi en aantrekkelijk uit blijven zien. Goed onderhoud dus!

6) GRP en rioolrechten, belastingen. De SP gaat er van uit dat de rioollasten niet navenant zullen stijgen. In principe geldt dit natuurlijk voor alle genoemde gemeentelijke lasten. De eis van kostendekkendheid zal, kortom, niet moeten leiden tot navenant hogere kosten voor de burger.

7) Op afstand plaatsen van gemeentelijke onderdelen. De SP is zeer huiverig ten aanzien van deze ontwikkeling. Al te gemakkelijk wordt gedacht dat “de markt” automatisch leidt tot een betere dienst. Als de efficiency beter wordt, wil dat echter nog niet zeggen dat het product beter wordt. Daarnaast raakt de gemeente zo een deel van haar regievoerende rol kwijt, terwijl dit juist zo nodig kan zijn als de prestaties tegenvallen. Ook is het erg ondoorzichtig wat er gebeurt als een dergelijke organisatie verlies maakt; wie draait hier dan voor op?

College-uitvoeringsprogramma:

Algemeen: het valt de SP op dat zwaar wordt ingezet op uitbesteding, in verband met de kleinere kerntaak van de gemeente. Dit ontslaat het college echter niet van de plicht om de afweging eigen personeel/uitbesteding continu in de gaten te houden. Nu wordt wel al te gemakkelijk gezegd dat inhuur nodig is. Hierdoor ontstaat een vertekend beeld: minder kosten vast personeel, meer uitbestedingskosten. Dat de gemeente “binnen het budget” blijft, laat onverlet dat sommige kennis beter ín de organisatie kan zitten, dan erbuiten.
Beleid op dit punt is nodig.

1) Verkeer. De SP vindt betaald parkeren niet nodig. Handhaving van het huidige vergunningenstelsel is genoeg. 50.000 euro voor een overbodig (extern) onderzoek is zondegeld, waarbij het maar de vraag is of de bestuurlijke boete het geheel kostendekkend kan maken. Gezien het feit dat het college inzet op een autoluwe binnenstad is het autoklaar maken van de compagniesbrug onnodig en te duur.

2) Havens. De SP ziet Enkhuizen als stad met water als belangrijke peiler. In dit licht juichen we een project met water als economische drager toe.Wij zijn het alleen niet eens met de enige mogelijkheid die de raad voorgeschoteld heeft gekregen om de Harlingensteiger te vernieuwen, zonder dat andere mogelijkheden , zoals het eindelijk rendabel maken van de Gependam, die ook zeer geschikt zou zijn voor de cruisevaart, serieus zijn onderzocht. Daarbij geloven wij niet in de “spin-off” van dit hele project. Ook het risico dat “leuke” onderdelen geen doorgang kunnen vinden omdat de financiële steun misschien zal tegenvallen, vinden wij te groot. ( INMIDDELS IS DE RAAD AKKOORD GEGAAN MET DE SUBSIDIEAANVRAAG MET ALS VOORWAARDE DAT DE HARLINGENSTEIGER NIET DE LOCATIE WORDT, zie fractienieuws:Harlingensteiger haalt bakzeil))

3) Woningbouw. De hoeveelheid te bouwen woning zal afgestemd moeten worden op de vraag naar woningen. Hierbij moet rekening worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen (vergrijzing e.d .) en uiteraard zal er in toekomstige (nieuw)bouwplannen een ruim deel aan sociale woningbouw moeten worden gerealiseerd.

4) Toerisme. De SP stelt voor om de verouderde TRAP-nota te vervangen door een nieuw visiedocument over Enkhuizen.

5) Armoedebeleid. Uiteraard juicht de SP het toe dat dit college een ruk richting de SP maakt door armoedebeleid als speerpunt op te nemen. Wij zien met belangstelling op redelijk korte termijn voorstellen vanuit het College tegemoet.

6) Buurten/wijken/welzijn/wonen. Zoals bekend ziet de SP overname van welzijnstaken door de stichting Woondiensten niet zitten: het mag niet en het leidt tot belangenverstrengeling. De komst van wijkcoördinatoren en eindelijk weer een opbouwwerker (mits aangesteld bij de huidige welzijnsstichting Breedband )vinden wij een voorwaarde.

7) Handhaving. Ook de SP ziet handhaving als belangrijk speerpunt. Het college leek hier aanvankelijk hoog op in te zetten. Gezien het feit dat handhaving veelvuldig genoemd is bij diverse collegevoorstellen (coffeeshop, havenverordening) verbaast het de SP daarom dat pas in de tweede helft van 2007 informatie volgt over “eventuele volgende ontwikkelingsstappen”. Hier staat dus eigenlijk dat papier geduldig is en er niets extra’s gebeurt. En dat er natuurlijk weer een bureau wordt ingehuurd dat weer een nietszeggend document gaat schrijven.

8)Collegepunt 11: Ook hier kan wederom gelezen worden dat externen voor 20000 euro een plan gaan schrijven. Enkele jaren geleden heeft de lokale rekenkamer al eens onderzocht hoeveel aan externen is uitgegeven. Hieruit volgde dat een vervolgonderzoek nodig was. Het college heeft dit helaas steeds tegengehouden blijkens het jaarverslag van de rekenkamercommissie. De SP vindt dat het tijd wordt om –in navolging van vele andere gemeentes- dit onderzoek alsnog te doen en een beleid op de uitbesteding op basis van dit onderzoek te formuleren. De SP stelt dan ook voor om t.z.t. de regionale rekenkamer te vragen het vervolgonderzoek naar externe inhuur uit te voeren.

9) Centrale huisvesting en onderhoud. In de kadernota wordt wederom gesproken over Centrale Huisvesting als ware dit een genomen besluit. De SP vindt een geheel nieuwe Centrale Huisvesting –voor een uitgedund ambtenarenapparaat- zonde van het geld. Mocht dit nodig zijn dan kan ook uitbreiding van het huidige kantoor overwogen worden. Óók als deze mogelijkheid bij de definitieve besluitvorming wordt meegenomen, is het slecht dat broodnodige onderhoud uitgesteld wordt.

10) Regionale samenwerking. De SP is voorstander van regionale samenwerking, mits Enkhuizen haar eigen beleid kan blijven voeren. Een fusie is onwenselijk.

Kortom:
 Minder uitbesteding en externe inhuur, meer eigen kennis
 Minder prestigieuze projecten, meer zinnige projecten
 Meer inspraak voor de burger
 Meer aandacht voor armoedebeleid
 Meer aandacht voor onderhoud van onze historische stad

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier