Spacecake - niet in de coffeeshop

10 mei 2006

Spacecake - niet in de coffeeshop

In de raadsvergadering Enkhuizen van 4 april jl. heeft de SP inzake de coffeeshop opgemerkt dat de verkoop van Spacecake in een coffeeshop niet toegestaan is. De voorzitter antwoordde hierop: De Brijder Stichting is nauw betrokken geweest bij de vergunningverlening, de voorgesprekken en het plan. Tijdens dat traject is geen enkele opmerking gemaakt die de uitspraak van mevrouw Quasten staaft. Dit punt zal echter alsnog met de Brijder Stichting worden besproken, waarna de commissie op de hoogte zal worden gebracht.
Het zal toch duidelijk zijn dat we nooit zomaar wat roepen. Klik op "lees verder" om te lezen hoeveel gelijk we hadden.

Uit het antwoord van de burgemeester:

Men kan cannabis eten in bijvoorbeeld een spacecake of hasj-bonbon. Een spacecake is een cake met daarin hasj of wiet. Meestal wordt bij de bereiding een beetje hasj of wiet in de boter gesmolten en opgelost. Hierdoor wordt de hasj of wiet gelijkmatig over de cake verdeeld.
Het effect van eten is over het algemeen een stuk heftiger dan het effect van roken. Spacecake werkt veel langzamer dan blowen. Het duurt zeker drie kwartier tot anderhalf uur voordat het begint te werken. Als men dit niet weet en men neemt meer, is de kans op een overdosering groot. Daarbij weet men nooit hoe sterk een cake is. Met name onervaren gebruikers en toeristen gaan fout op spacecake. Spacecake mag om die reden dan ook niet (meer) verkocht worden in coffeeshops.