OPINIE - Openbaarheid ammehoela

30 maart 2006

OPINIE - Openbaarheid ammehoela

Transparant?
Ruim drie weken geleden vonden ook in Enkhuizen de verkiezingen plaats. PvdA, Nieuw Enkhuizen en de SP waren de grote winnaars. Nieuw Enkhuizen de grootste partij, PvdA een zetel erbij en de SP van niets naar 2 zetels met 1006 stemmen.

De politieke mores leert dat het logisch is als de grootste partij in dit geval het voortouw neemt. Dit gebeurde ook en gezamenlijk werd –ook al voor de verkiezingen- uitgesproken dat er meer openheid moest komen tijdens de coalitiebesprekingen.

Van dit voornemen is weinig terecht gekomen. Al snel ontspon zich een bizarre opeenvolging van besprekingen:

1. PvdA en Nieuw Enkhuizen moesten op zoek naar een derde partner, om een meerderheid te krijgen , dit deed men in het openbaar zónder zelf eerst kleur te bekennen.
  2. SP en Groenlinks waren het op punten zoals betaald parkeren en de bouw van recreatiewoningen niet eens en stonden pal achter dit standpunt en werden direct afgeserveerd.
  3. De VVD/D66 werd letterlijk “instabiel” genoemd en viel dus af.
  4. De Christenunie wou eerst “groeien” in het raadswerk en koos er voor om niet verder te gaan met de besprekingen. Het CDA bleef over.
  5. Het CDA trok zich na twee weken terug.
  6. Hierop gingen de PvdA en Nieuw Enkhuizen weer terug naar de Christenunie en de VVD/D66 (die instabiele partij, níet onze woorden) , dus 1 partij die zwaar gehavend uit de verkiezingsstrijd is gekomen en 1 partij die er volgens eigen zeggen `"niet klaar voor is".
  7. Nu, na drie weken bevreemdt het de SP dat de “openbare” en “transparante” coalitiebesprekingen verworden zijn tot een paniekerige wanhoopsoffensief om “in het belang van Enkhuizen” nog even snel voor 4 april 2006 een coalitie te vormen. Ook vreemd is dat zowel PvdA als Nieuw Enkhuizen na het eerste stuklopen van de besprekingen geen enkele wijze contact hebben gezocht met één van de grote winnaars, de SP.

Het argument dat de SP de deur potdicht heeft gegooid, is onjuist. Enkel over recreatiewoningen en betaald parkeren is onze mening gehoord. Een smalle basis om ons –zeker in deze fase- uit de besprekingen te houden. Dit hebben wij ook aangegeven.

Ook de bewering dat de SP níet met de PvdA wil praten is –zoals de betrokkenen weten- flauwekul.

Gelukkig is het tegenwoordig in het duale stelsel zó, dat de “politieke partij” losgeweekt is van het functioneren. Niets staat de PvdA daarom in de weg om een andere wethouder voor te stellen, behalve misschien dhr. Bode zelf.