SP spreekt in over WMO

6 december 2005

SP spreekt in over WMO

De SP heeft tijdens de raadsvergadering van 6 december (Enkhuizen) haar zegje gedaan over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). In deze vergadering werd nl. de startnotitie WMO behandeld. In de startnotitie worden de kaders van het WMO beleid bepaald.

Christian Bokhove bracht de belangrijkste punten naar voren:

• Er dient een garantie te komen dat er een onafhankelijk loket komt, bemensd door iemand van de gemeente. Dus géén (semi-)commerciële instelling.
  • Bij de totstandkoming van de WMO dienen clientenraden, zorgleveranciers enz... betrokken te worden en niet pas achteraf een beleidsstuk te ontvangen. Dit in de vorm van formele medezeggenschap.
  • Het recht op zorg dient te worden gewaarborgd, het niveau van de zorg moet minimaal hetzelfde blijven, met extra aandacht voor de minima.
  • De gemeente dient de burger over dit alles goed en tijdig te informeren.
  • Ook klachtenafhandeling moet goed worden geregeld.

Helaas liet de Raad wederom zien dat ze de verhaaltjes van de wethouder voor zoete koek slikt: enkele halve beloftes verder stemde de Raad in met de startnotitie. Dit ondanks het feit dat wel degelijk beaamd werd dat de SP zinnige en nuttige punten aandroeg. Zeker het punt inzake de bemensing van het loket door de zorgleverenden werd vrij geruisloos overgenomen. Waar blijft zo de regie van de gemeente?