PERSBERICHT: Overdracht Breedband uitgesteld

21 november 2005

PERSBERICHT: Overdracht Breedband uitgesteld

De beoogde overname van de Stichting Breedband door de Stichting Woondiensten Enkhuizen zal niet op 1 januari 2006 plaatsvinden. Het ministerie van VROM heeft nog geen toestemming gegeven voor de overname en daarnaast zijn er nog enkele juridische haken en ogen. De nieuwe datum is gesteld op 1 maart 2006. De gemeente “verwacht” dat de toestemming er dan wél is. Dit zal echter de vraag zijn, aangezien enkele onderzoeken en eerdere ervaringen met NAGENOEG eenzelfde experiment in Almere met “Domare”, vraagtekens zetten bij dergelijke VERGAANDE SAMENWERKINGSVERBANDEN. In het geval van Breedband praten we over een OVERNAME.

De SP vraagt zich af of het in Enkhuizen de gewoonte is dat een wethouder eerst uitvoert en daarna pas nadenkt over eventuele (juridische) randvoorwaarden. In eerdere berichten heeft de SP al gewezen op de onuitvoerbaarheid van dit voorgenomen besluit. Volgens de eigen “spelregels” van de gemeente zal de stichting Breedband een jaarsubsidie ontvangen waardoor een overname op de korte termijn niet nodig en niet wenselijk is. Het lijkt de SP verstandig om het jaar 2006 te gebruiken om op een andere, betere wijze samenwerking tussen woondiensten en welzijn voor elkaar te krijgen.