OPINIE - Breedband nog een keer...

26 november 2005

OPINIE - Breedband nog een keer...

Zoals verwacht krijgt de affaire Breedband nog een staartje, zo stond 25 november j.l. te lezen in het Noordhollands Dagblad (zie hier) . In het artikel is vooral de reactie van de wethouder opzienbarend. In oktober was “de maat nog vol” en kon er absoluut geen uitstel zijn. Zo stond in de notulen van 17 oktober 2005 van de raadscommissie Samenleving te lezen:

“Dhr. Bode ziet het nut van uitstel niet.”

Het is in dit licht verrassend te noemen dat er “opeens” toch uitstel is. Blijkbaar heeft de wethouder zijn huiswerk niet goed gedaan, is het overhevelen van fondsen tóch niet zo makkelijk als verwacht, en probeert wethouder Bode deze tegenslag te verpakken in een geste van “oneindige wijsheid”. Wij weten wel beter. Het is namelijk juridisch nog steeds niet toegestaan.

Nu we ook nog eens weten dat het dualisme in Enkhuizen "goed werkt", verwacht ik eigenlijk dat de PvdA zeer verontwaardigd zal zijn. Immers in de eerdergenoemde notulen valt ook te lezen dat “uitstel naar verwachting niet zal leiden tot andere inzichten en meningen.”

Ook opvallend in dit artikel zijn de zinsneden:

“Volgens Bode moeten arbeidscontracten van de welzijnswerkers, inclusief de medewerkers van de peuterspeelzalen, worden overgenomen. “

en

“Woondiensten moet nog op zoek naar een nieuwe coördinator voor het welzijnswerk, een nieuwe jongerenwerker en een nieuwe opbouwwerker. Wat Bode betreft wordt daarmee voor 1 maart gestart.”

Echter, enkel de opbouwwerker is opgestapt, de coordinator en jongerenwerkster hebben nog GEEN ontslag ingediend en zijn ook nog niet ontslagen!! Bovenstaande citaten zijn in tegenspraak met elkaar en blijkbaar ziet de wethouder door de bomen het bos niet meer.

Ongetwijfeld zal dit alles verklaard worden door te melden dat de personen in kwestie “uit eigen beweging” zijn opgestapt. Niet dus! Dit geeft toch te denken: een overname wordt doorgedrukt, en capabele welzijnswerkers worden alvast "weggedacht". Weer een duidelijk signaal dat dit niet de juiste weg is Groenlinks/Verenigd Links wist op 17 oktober nog te melden dat “Er duidelijkheid en rust dient te komen aan het welzijnsfront en de ingeslagen weg van het college is de enige juiste.” Een visionaire uitspraak want de uittocht van welzijnswerkers geeft uiteraard niet de nodige rust.

Uit dit alles blijkt maar weer dat de Stichting Woondiensten blijkbaar nog steeds over niets uitleg hoeft te geven. In de laatste alinea worden de motieven van Woondiensten ook weer wat duidelijker: snel en goedkoop kapitale panden aankopen. Het is opvallend dat de Stichting Woondiensten zonder van tevoren een plan te overleggen alvast een toezegging van subsidie kan krijgen.

Het blijft een onverkwikkelijke zaak waarbij wethouder en raad boter op het hoofd hebben.

In afwachting van weer wat defensieve Pavlov-reacties van raad en/of wethouder,

C. Bokhove
Bestuurslid SP West-Friesland Oost