Wethouder Bode reageert op de SP-flyeractie ‘Breedband moet behouden blijven!’

12 oktober 2005

Wethouder Bode reageert op de SP-flyeractie ‘Breedband moet behouden blijven!’

Wethouder Bode reageerde op de SP-flyeractie ‘Breedband moet behouden blijven!’. Daarop reageerde de SP afdeling West-Friesland Oost weer. Hieronder beide brieven.

L.S.

"Er zijn mij diverse vragen gesteld inzake de kwestie welzijn / woondiensten. Deze vragen zijn gesteld naar aanleiding van de folder die door de SP West- Friesland Oost is verspreid. Zonder specifiek op deze folder te willen ingaan zal ik het besluit van het college nader toelichten.
1) Het laatste kwartaal van 2001 dreigde de toenmalige welzijnstichting in Enkhuizen failliet te gaan. Om de voortzetting van het welzijnswerk te garanderen is aan de stichting woondiensten gevraagd de welzijnsactiviteiten over te nemen. Twee argumenten speelden hierbij een rol,
- Het welzijnswerk diende naar oordeel van de gemeenteraad weggezet te worden bij een organisatie die een zodanige omvang had en expertise op het terrein van bedrijfsvoering en financiële huishouding dat de continuïteit naar de toekomst voldoende geborgd was.
- Door het integreren van woon- en welzijnszaken beter op de vragen van burgers ingespeeld zou kunnen worden. Kortom op het terrein van wonen en welzijn een beter product creëren.
De welzijnsstichting bleek hiertoe bereid. Echter het ministerie stond een daadwerkelijke fusie niet toe. Toen dit duidelijk werd is er door de gemeente in samenspraak met de stichting woondiensten besloten tot het oprichten van een nieuwe welzijnsstichting, t.w. de stichting Breedband. Om dicht bij het eerste idee te blijven werd er gekozen voor de personele unie waarin de directeur bestuurder van de stichting Woondiensten eveneens directeur bestuurder van de nieuw opgerichte stichting Breedband werd. Wel kreeg de Breedband organisaties een eigen raad van toezicht. Het personeel van de toenmalige stichting welzijn is integraal overgegaan naar de stichting Breedband.

Naar oordeel van de gemeente en op geen enkel moment tegengesproken door of de stichting Breedband of de stichting Woondiensten, functioneerde deze personele unie uitstekend op beide door de gemeente geformuleerde doelstellingen werden goede resultaten bereikt. Financieel konden er heldere afspraken worden gemaakt en konden er zelfs t.b.v. een adequate bedrijfsvoering reserves worden gevormd. In het woonsegment is meer dan ooit ingezet op het realiseren van het afgesproken aantal woningen t.b.v. ouderen en jongeren. Daarnaast zijn er woningen t.b.v. specifieke doelgroepen (Mensen met een verstandelijk en/of lichamelijk gebrek) gerealiseerd. In deze periode zijn diverse wijkraden opgericht waarin de thema's wonen en welzijn hand in hand gaan. Door deze constructie kon een wijkgebouw als Ijselzand worden neergezet en als een goed wijkgebouw gaan functioneren. Door deze personele unie kon de eerste aanzet worden gegeven aan de herstructurering van plan Noord in een goede samenspraak met de wijkbewoners. Kortom versterking van zowel het welzijnswerk als het woondiensten werk. Het peuterspeelzaalwerk, dat zich eveneens in een financieel zeer moeilijke fase bevond werd in 2003 eveneens ondergebracht bij de stichting Breedband waarvan de volledige eindverantwoordelijkheid, gezien de personele unie, nog steeds bij de stichting Woondiensten lag. Ook hier is de afgelopen jaren uitstekend werk geleverd, zowel inhoudelijk als in de bedrijfsvoering.

De gemeente was dan ook buitengewoon onaangenaam verrast toen in het begin van 2005 bleek dat de directeur bestuurder van Breedband ontslag nam. Hieraan ten grondslag lag een meningsverschil tussen de directeur bestuurder van Breedband en haar coÃrdinator. De directeur bestuurder ondervond in dit conflict onvoldoende support van zijn Raad van Toezicht.

Hierdoor was feitelijk een eind gekomen aan de door de gemeente in nauwe samenspraak met de stichting Woondiensten opgezette personele unie. Een extra raadsvergadering op 8 Maart, waarin ook de Raad van Toezicht van Breedband de gelegenheid heeft gehad en genomen haar verhaal te doen, sprak zich voltallig uit voor een volledige integratie van de uitvoering van de welzijnstaken naar de stichting Woondiensten en was verbolgen over de ontstane verwijdering.

Het instrument voor de gemeente om het door de gemeenteraad vastgestelde doel te bereiken is het verleggen van de subsidiestroom naar de stichting Woondiensten. Inmiddels staat het ministerie dit in het kader van een experiment toe. De gemeente heeft de partijen de gelegenheid gegeven zelf tot nadere afspraken te komen zodat de integratie van welzijnstaken in het belang van het werk en in het belang van de medewerkers zo rustig mogelijk zou kunnen plaats vinden.

De partijen hebben hiervoor een traject opgestart dat niet tot het gewenste eindresultaat heeft geleid noch zo bleek bij nadere toetsing had kunnen leiden, aangezien er geen overeenstemming over de uitgangspunten was. Dit werd het gemeentebestuur in Augustus duidelijk gemaakt. Te verwachten is dat in een dergelijke situatie partijen elkaar beschuldigen van de rol die zij spelen.

Aangezien de tijd verstreek en in diverse overleggen tussen gemeente, Woondiensten en Breedband bleek dat de uitvoering van het welzijnswerk door het wegvallen van de personele unie onder druk kwam te staan (Ruzie over de ondersteuning van de wijkraden, ruzie over het ondersteunen van de vrijwilligers in Ijselzand, het niet leveren van een inhoudelijk programma t.b.v. het nieuwe jongerencentrum) heeft het college het besluit genomen de subsidiestroom m.i.v. 1/1/2006, in zoverre als juridisch mogelijk, te verleggen naar de stichting Woondiensten.
De stichting Woondiensten neemt hierbij al het personeel van Breedband over.
Feitelijk wordt de situatie van voor januari 2005, een situatie waarin zowel de welzijn taken als de woon taken vanuit 1 regie werden uitgevoerd, weer als uitgangspunt genomen en voldaan aan de doelstellingen zoals in het begin van deze brief verwoord. Partij politiek profilering op dit onderwerp wordt door het gemeentebestuur niet gezocht. Het wordt zeker niet ervaren als een bijdrage om e.e.a. ,conform de richting van de door de gemeenteraad uitgezette lijnen, vorm te geven.

Met vriendelijke groet,

Herman Bode
Wethouder

Reactie SP afdeling West-Friesland Oost

Enkhuizen, 12 oktober 2005

Geachte heer Bode,

Bepaalde uitdrukkingen in uw reactie op onze recente flyeractie ‘Breedband moet behouden blijven!’, vinden wij de waarheid geweld aandoen:

Niet alleen in het laatste kwartaal, maar in de twee laatste kwartalen van 2001 dreigde het failliet van de toenmalige welzijnsstichting, hetgeen dan ook is gebeurd.

Er is geen gemeenteraadsbesluit geweest over het onderbrengen van het welzijnwerk bij de SWE, maar een aanbeveling van de commissie samenleving.

Er is nooit sprake geweest van personele unie. Die zaken waren altijd apart bij de twee stichtingen geregeld, met zowel aparte doelstellingen als statuten, ondanks het feit dat men dezelfde directeur had. Desondanks blijft u elke keer in uw antwoord naar een personele unie refereren.

Het personeel van de toenmalige stichting welzijn is niet integraal overgegaan naar de stichting Breedband. Het inloophuis Baanbreker en basisberaad waren door u aan de kant gezet, zij behoorden volgens u niet tot de “core-business” van de gemeente, waarop ontslagen zijn gevolgd.

De prestaties en het genoemde uitstekende werk is allemaal door Breedband verricht en niet door de SWE en allemaal gerealiseerd en opgericht door de coördinator en de welzijnswerkers van Breedband en niet door de SWE.
IJsselzand werd geopend in 2001 en eind 2002 werd de wijkraad pas opgericht door Breedband. Met andere woorden: de door u genoemde constructie heeft hier geen bijdrage aan geleverd.

De volledige eindverantwoordelijkheid van de peuterspeelzalen ligt niet bij stichting Woondiensten, maar sinds haar oprichting bij de stichting Breedband. We spreken natuurlijk niet tegen dat hier in alle opzichten zeer goed werk is geleverd.

Het genoemde meningsverschil tussen de directeur-bestuurder en de coördinator en de klacht van de directeur bestuurder dat hij in dit conflict onvoldoende support kreeg van zijn Raad van Toezicht en daarom ontslag nam geeft te denken. Als er voor zijn standpunt geen ondersteuning komt in een conflict, kan men er gerust van uitgaan dat men zijn niet mening deelt en de Raad van Toezicht het belang afweegt. Daarbij heeft dhr. Draaisma verklaard om “persoonlijke redenen” zijn functie te hebben neergelegd.

De gemeenteraad heeft niet gesteld dat om volledige integratie mogelijk te maken, de subsidiestroom volledig naar stichting Woondiensten verlegd moest worden.

Dat het traject niet tot een gewenst eindresultaat heeft geleid, is te wijten aan het feit dat stichting Woondiensten de stekker uit het onafhankelijk onderzoek van de Stuurgroep Experiment Volkshuisvesting (SEV) heeft getrokken, omdat de heer Draaisma zich niet kon vinden in de aanbevelingen van deze bovengenoemde stuurgroep.
U heeft daarop niet ingegrepen zoals had gemoeten: de stichting Woondiensten aan de op voorhand gemaakte afspraken houden. Integendeel zelfs: u heeft op dwingende wijze een voorstel gedaan dat het Bestuur Stichting Breedband zichzelf diende op te heffen en de coördinator in een outplacementtraject geplaatst zou worden, zodat de weg tot een volledige overname vrij zou. Let wel: geen integratie maar overname. Met maar één persoon als bestuurder/regievoerder, te weten
dhr. Draaisma van Stichting Woondiensten die zijn functie had neergelegd.

U verklaart dat stichting Breedband geen programma ten behoeve van het nieuwe jongerencentrum heeft ingeleverd. Dit is pertinent onjuist. Het conceptprogramma is persoonlijk ingeleverd door Breedband en besproken met een ambtenaar van Welzijnzaken.

En weer verklaart u in uw reactie dat al het personeel wordt overgenomen. Dit is pertinent onjuist.
U zegt terug te gaan naar de uitgangspositie van voor 2005. Dit klopt niet. De coördinator moet verdwijnen en de raad van commissarissen wordt opgeheven. U wilt feitelijk zonder een bestuur c.q. Raad van Commissarissen en coördinator, de hele santenkraam overdoen aan stichting Woondiensten.

Wij verbazen ons over uw antwoord waarin u eindigt met de mening dat het gemeentebestuur geen partijpolitieke profilering zoekt over dit onderwerp. Wij zijn van mening, elke politiek wetenschapper zal dit beamen, dat het proces tussen gemeentebestuur, gemeenteraad en haar burgers altijd een partijpolitiek proces in zich heeft.

Wij vragen ons af of de door u geleverde prestaties in dit proces wel een goede bijdrage was aan de door de gemeenteraad uitgezette lijnen.

Wij vinden het nogal schokkend dat u uitspraken doet met halve feiten en waarheden die zonder problemen kunnen worden weerlegd.

Hoogachtend,
Het bestuur van de SP afd. West-Friesland Oost