SP spreekt in op raadsvergadering

14 juni 2005

SP spreekt in op raadsvergadering

De SP West-Friesland Oost heeft op drie punten ingesproken tijdens de raadsvergadering van de gemeente Enkhuizen op 14 juni 2005. De SP had iets op te merken over drie punten.

Lidmaatschap NoordWest8 door Christian Bokhove
Voorzitter,
Voor de raad ligt het voorstel om voor vier jaar in te stemmen met lidmaatschap van de lobbygroepering Noord West 8. De doelstellingen van deze vereniging zien er op papier mooi uit, echter, eind mei verscheen in het Noord Hollands Dagblad al een artikel waaruit bleek dat grote vraagtekens kunnen worden gezet bij de levensvatbaarheid van de vereniging. Niet voor niets zijn 7 van de 28 gemeentes -met name kleinere gemeentes - uit het verband gestapt. Daarnaast hebben we het ook over een behoorlijke uitgave. Het gaat nl. om 4 jaar lang 40 eurocent per inwoner, dwz. zo'n 27000 euro. In tijden waarin diverse bezuinigingen gerechtvaardigd worden door te verwijzen naar de financiële positie van de gemeente en vaak wordt opgemerkt dat "veel kleine uitgaven een grote uitgave opleveren", vindt de SP het niet wenselijk dat de gemeente aan Noord West 8 meedoet. Draai -in tegenstelling tot een aantal andere gemeentes - de "bewijslast" om: laat NW8 dit komende jaar bewijzen wat ze waard is en overweeg DAARNA eventueel lid te worden, en dus niet andersom.

Woonlastenfonds door Stella Quasten
Voorzitter,
De SP wil allereerst vermelden verheugd te zijn dat de PvdA in zake de halvering woonlastenfonds het initiatief heeft genomen om middels een amendement en daaropvolgend een motie, deze bezuiniging waar ook zij in eerste instantie akkoord voor hadden gegeven op 6 november 2004 , door de nu beschikbare gegevens van mening is dat deze maatregel absoluut niet meer noodzakelijk is.
Wij vinden ook dat de onderschrijding van 47.000 voor de voortgang van de regeling woonlastenfonds moet worden aangewend.
Dat deze reserve geen structureel gegeven is en je daarmee de rechthebbende een worst zou voorhouden vinden wij een zwak argument.Doordat men onzeker is over hoe het financieele plaatje er in de komende jaren uit zal komen te zien en dan nu maar vast een halvering toe te passen is veel te voorbarig.Deze groep mensen heeft deze aanvulling op hun minimale inkomen NU hard nodig,en voor de toekomst hoort de zekerheid te worden ingebouwd dat deze regeling blijft voortbestaan in de huidige vorm.Daartoe dient ook een reservering minimafondsen plaats te vinden.
En als de prognose van een dalende trend in het aantal aanvragen uitkomt moet dat zeer zeker mogelijk zijn.
Kortom de SP is van mening dat in deze economisch zware tijden,de minima maximaal moeten worden ondersteund en spreekt daarmee uit dat de voorgenomen bezuiniging op het woonlastenfonds nu dit door de onderschrijding geen noodzaak meer is,wordt teruggedraaid.

Vlekkenplan Recreatieoord Enkhuizer Zand door Stella Quasten
Voorzitter,
Beseffende dat het vlekkenplan nog steeds in de kinderschoenen staat,vinden wij alle berichten niet hoopgevend en het optimisme van het college niet realistisch en ook wel misplaatst.Wij vrezen dat de gemeente Enkhuizen zich danig zal gaan verslikken in dit prestigeproject.
Wij vinden de opmerking dat er op voorhand al geen sprake kan zijn van de optie om passanten te laten vertoeven op de camping blijk geeft dat men alleen mensen met een dikkere portemonnee naar Enkhuizen wil trekken.Enkhuizen moet voor iedereen een gastvrije en plezierige vakantieplek zijn.Het plan om vakantiewoningen te bouwen zien wij dan ook niet zitten.
Men zal veel creatiever met de mogelijkheden moeten omgaan en daarbij de ruimte en voorzieningen voor de eigen bewoners niet uit het oog verliezen.
Het lijkt de SP daarom wenselijk om de bevolking te vragen wat men hier nu allemaal van vindt,en wat zij nu eigenlijk voor wensen en/of oplossingen hebben voor dit gebied.Na het vernietigende rapport over de haalbaarheid van het vlekkenplan zoals men dat voor ogen heeft,en het op voorhand al bekende tekort aan financieen voor dit plan moet een dusdanige grote rode vlag zijn voor de raad,dat men een totaal andere weg moet inslaan om tot opwaardering van dit gebied te komen.
We gaan een jarenlange periode van investeringen tegemoet,zonder ook maar enig inzicht te hebben wanneer en in welke bedragen dit plan zich uiteindelijk zal terugbetalen.
Onze boodschap is dan ook dat:
-de bevolking hier veel meer bij betrokken moet worden,
-de passantencamping ongemoeid moet worden gelaten
-men zich meer moet richten op haalbare kleinschalige doelen en
…projecten om tot opwaardering te komen.
-verder buitendijks bouwen niet wenselijk is
-het groen zoveel mogelijk ongemoeid moet worden gelaten
-kostendragers te vinden en flinke kostenreductie te realiseren