Hardleers

2 november 2006

Hardleers

Het is bijna niet te geloven, maar het College heeft het weer gepresteerd: Cruciale informatie over zaken die van groot maatschapelijkbelang zjin en/of gevoelig liggen, eerst via de pers naar buiten laten komen, en dan pas de Raad informeren. Ik ben de tel inmiddels kwijt, maar in de laatste dagen zijner weer zaken op straat gegooidzonder de Raad eerst op de hoogte te stellen, het College is daar al meermalen op aangesproken maar is blijkbaar hardleers. Nu weer de volgende berichtgeving:

"Tien organisaties leveren vanaf 1 januari in heel West-Friesland huishoudelijke hulp aan mensen die dit nodig hebben vanwege ouderdom, ziekte of handicap. Wilgaerden en De Omring, de twee grootste thuiszorg aanbieders in de regio zitten hierbij.

De namen van de tien aanbieders zijn onlangs al bekend gemaakt door Hoorn. Toen reageerde de gemeente Enkhuizen nogal geprikkeld, de stelling was dat Hoorn zijn boekje te buiten was gegaan door al naar buiten te treden. Ik vind dat de gemeente Enkhuizen (lees het College)te vaak zijn boekje te buiten gaat door veel te laat de juiste en actieve informatie te verstrekken. Tot op heden hebben wij niets vernomen vanuit de Breedstraat met betrekking tot de invulling en aanbesteding van de thuiszorg.Daarnaast het andere nieuws: 20 banen staan op de tocht bij het Witte Hert, dit vernam ik via de kabelkrant en met mij vele anderen, dit geeft nogal wat onrust, maar jawel: laat in de middag, nadat een aantal fracties aan de bel hadden getrokken, werden de raadsleden middels een raadsbrief "actief" geinformeerd. Dit kan dus echt niet!

In mijn ogen breekt een denkfout van de toenmalige raadonsnu flink op. De toenmalige Raad heeft in 2004 in feite "carte blanche"gegeven aan het College om onder het mom van "Enkhuizen in de greep" te bezuinigen op het eigen apparraat, met als gevolg dat men overal maar in begon te snijden, zonder een duidelijke visie voor ogen te hebben enzonder dat de Raad daar tot op heden ook maar iets over te zeggen had. Dat zou inhet geval "Witte Hert" wel even anders moeten zijn, het gaat hier niet om een individueel personeelslid hier ofdaar, die je zonder al te veel "gedoe" kan lozen, maar om een substantieel deel van een afdeling. Het lijkt mij datde spelregels bijgesteld moeten worden, en men hoort zich aan de afspraken te houden. De afspraak was: eerst zou er een onderzoek plaatsvinden, de Raad zou daar de resultaten van krijgen en dan zou er een inhoudelijke discussie plaatsvinden. Blijkbaar lijdthet College structureel aan geheugenverlies of heeft men er maling aan dat de Raad al meermale heeft laten blijken niet blij te zijn met de wijze waarop zij de informatie aangeleverd krijgt.

wordt vervolgd......